Як відбувається електромобілізація в Україні: результати дослідження?
Кількість електромобілів в Україні зростає кожного місяця. Цей факт виводить на перший план розвиток відповідної інфраструктури, а саме встановлення зарядних станцій. Щоб отримати чітке уявлення про те, скільки в країні зарядок для електрокарів і якої якості, було проведено спеціальне дослідження.
Його автор - експерт транспортних інновацій, радник заступника міністра з питань розвитку електротранспорту в МІУ Марина Кітіна, докладно розповіла про все у своїй авторській колонці.
Що демонструє дослідження?
Електромобілізація в Україні проходить дуже повільно і тут незрозуміло де причина, а де наслідок: мало електрокарів через те, що мало зарядних станцій чи невелика кількість зарядок сприяє низькому попиту на електромобілі?
Насправді електромобілів у нашій країні вже багато, причому їх кількість постійно зростає. Станом на 1 грудня 2021 року в країні налічувалося 32 662 "електрички". Порівняно з попереднім місяцем приріст склав 2,6%, і цей темп зберігається практично протягом усього 2021 року.
А ось із зарядною інфраструктурою поки що все не так чудово. Порівняно з минулим роком кількість станцій та зарядних портів значно зменшилася. Якщо станом на 1 серпня в Україні налічувалося 11,5 тис. точок підключення (або конекторів), то на 1 листопада – 7787, а зарядних станцій – 3244. За минулий місяць ці цифри майже не змінились. Куди зникло майже 4 тисячі конекторів?
2021 року на ринку зарядної інфраструктури в Україні помітні цікаві зміни - деякі оператори об'єдналися, деякі пішли і все забрали з собою, а ще з'явилися нові. Наприклад, "Нафтогаз" вийшов на ринок зарядних станцій під брендом WeEnergy. В результаті маємо "велику трійку" гравців електрозарядної інфраструктури – це AutoEnterprise, EcoFactor та TOKA.
** Крім того, з'явилися перші зарядні станції стандарту GB\T, які використовують електромобілі китайського виробництва.
В даний час співвідношення кількості електромобілів до кількості точок підключення становить 4/2, і це дуже непоганий показник на рівні найкращих європейських країн. Але кількість не єдиний показник, не менш важлива якість зарядок або простіше кажучи – скільки в країні «швидких» конекторів:
-
точок підключення змінного струму (АС) потужністю до 22 кВт (стандарти Type 1, Type 2, J1772) – 5920.
-
точок підключення постійного струму (DC) потужністю понад 22 кВт (стандарти CCS 1, CCS 2, CHAdeMO, GB\T) – 1837.
Судячи з розподілу типу конекторів, деякі компанії обрали європейську модель розвитку, інші підлаштовуються під специфіку українського ринку електромобілів з великою кількістю вживаних машин США. А деякі грають на випередження і дивляться у бік Китаю – останніми місяцями імпорт нових та вживаних електрокарів із Піднебесної набирає обертів.
Що ми маємо?
На один "швидкий" конектор припадає 3 "повільних" (середньоєвропейський показник у 2020 році склав 1 до 9). Збільшення кількості DC-точок є дуже важливим для прискорення темпів електромобілізації України, адже ємність батарей у нових моделях електромобілів постійно зростає. Поява на ринку нових операторів та запуск перших зарядок китайського стандарту GB\T дозволяє сподіватися, що найближчими роками "швидких" станцій стане набагато більше.