Як змінилися продажі китайських авто в Україні за час війни?
Повномасштабне вторгнення російських військ в Україну кардинально змінило всі сфери життя в нашій країні. Не винятком став і український автомобільний ринок: продажі абсолютно всіх виробників значно впали, включаючи і китайські бренди.
Основні зміни, які відбулися на авторинку України
З активної частини українського автомобільного ринку вибула значна кількість машин. По підрахункам експертів, через бойові дії втрачено близько 500 тисяч авто, ще 300 тисяч залишило територію України.
Кількість пропозицій нових автомобілів значно зменшилася: частина автосалонів тимчасово припинили свою роботу. Окрім обмеженого асортименту, різноманітні кредитні програми та спеціальні фінансові пропозиції банків для купівлі автотранспорту були тимчасово припинені. Хоч і для багатьох громадян купівля нових автівок була не в пріоритеті, відсутність пропозиції не відмінила масового попиту. В регіонах, де не відбувалося активних бойових дій, пропозиція автівок більшою мірою зберіглася.
Тренди на ринку вживаних автомобілів змінювалися кілька разів. В перші тижні люди шукали машину, щоб виїхати в безпечніші райони. На той час сервісні центри МВС не працювали і на ринку був хаос (угоди укладалися на слово із передачею техпаспорту).
Через місяць ситуація в країні трохи стабілізувалася, а ринок почав відновлюватися. До того ж на початку квітня Верховна Рада скасувала мито, податки та акциз на ввезення автомобілів з-за кордону. Після введення нульового мита на кордонах ЄС утворилися черги, а ціни на вживані автомобілі в Україні впали в рази. Проте попит на такі авто все одно не виріс: за час війни багато громадян втратили роботу, а в умовах потреби в грошах українці почали масово продавати свої автомобілі.
Також на авторинок вплинув дефіцит пального, який почався наприкінці квітня і триває й досі. Це спричинило зростання попиту на електромобілі, проте через логістичні обмеження швидко наповнити ними ринок не вдасться.
*На даний момент придбання автомобіля з пробігом є оптимальним варіантом для багатьох українців. Хоч авторинок і пропонує багато доступних варіантів, необхідність переїжджати в інші регіони, а також знищений війною транспорт спонукають водіїв купувати недорогі, проте практичні автомобілі.
Скільки було придбано нових китайських автомобілів в Україні?
Попри відсутність доступу до бази реєстраційних даних, все ж нам вдалося дещо дізнатися про стан продажів китайських авто в Україні.
Авто | Май | Апрель | Март |
Chery | 63 | 35 | 15 |
Haval | 46 | 11 | 7 |
MG | 23 | 12 | 5 |
JAC | 12 | 7 | 6 |
FAW | 25 | 5 | 0 |
Dongfeng | 50 | 18 | 8 |
Всього | 219 | 88 | 41 |
Всього в Україні | 2700 | 1242 | 546 |
Березень. Сервісні центри не реєстрували угоди з купівлі-продажу транспортних засобів, тому точних даних про активність на авторинку немає. За інформацією зібраною з окремих джерел нам вдалося дізнатися, що в березні в Україні було всього зареєстровано 546 нових легкових автомобілів, не враховуючи машин, переданих дистриб'юторами захисникам країни. З них придбали всього 41 китайський автомобіль.
Квітень. Квітневі придбання нових автомобілів трохи збільшилися. Порівняно з першим місяцем весни, зросли продажі китайських брендів, запаси яких були у неофіційних дилерів. Особливим попитом користувалися електромобілі (Dong Feng M-NV з результатом 132 реєстрації за 5 місяців, замикає ТОП-5 ринку електромобілів в Україні).
Травень. Загалом у травні український авторинок показав значний ріст. Було реалізовано приблизно 219 нових китайських автомобілів, що в 2,5 рази більше, ніж в квітні. Тобто ринок поступово відновлюється уже другий місяць поспіль.
Чого чекати у майбутньому?
Хоча попит на автомобілі збільшується, в тому числі і на китайські (особливо на електрокари), забезпечити український ринок доступною кількістю автівок скоріш за все не вдасться. Через логістичну складність для України закрився китайський напрямок імпорту, адже авто з Китаю традиційно ввозили в Україну морським шляхом. Наразі постачати автомобілі можна тільки з Європейського Союзу.