УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Тонкощі вибору та використання моторної оливи

В статті:

     Про моторну оливу вже стільки сказано і написано, що здивувати або повідомити щось нове - стало чимось нереальним. Всі все знають, але тим не менш питань щодо використання мастила – залишилося так само багато. Саме цей розхідник зібрав навколо себе стільки міфів на кшталт «можна не міняти, а доливати нове по мірі витрати» або «потемніло – настав час заміни». Спробуємо розібратися у найспірніших питаннях та поширених помилках.

Основні характеристики моторних мастил

     Всі мастила мають безліч показників, але покупця повинні цікавити тільки два з них: якість (чи підійде воно до автомобіля) і в'язкість (чигодиться для майбутнього сезону). Відповідь на ці питання міститься у маркуванні, і головні з них це SAE, API, АСЕА.

     SAE. Це маркування визначає в'язкість або текучість оливи. Позначається одним (сезонне), найчастіше двома числами (всесезонне). Наприклад, SAE 5W-40. Число, що стоїть перед (W) winter - "зимовий" параметр, чим він менший, тим краще його використовувати в зимову погоду. Число, що стоїть без знака W - літній параметр, показує рівень збереження густоти при нагріванні. Якщо число одне, то наявність знака W каже, що олива – зимова, у разі відсутності – літня.

     *Індекс в'язкості відображає зовсім не температуру, при якій мастило може експлуатуватися. Температурний режим, зазначений у маркуванні, важливий тільки в момент пуску двигуна. Індекс SAE відображає здатність рідини зберігати в'язкість при певних температурах, щоб мастильний насос двигуна, в момент запуску, зміг це мастило прокачати до всіх точок змащування силового агрегату.

1123.jpg

     API. Складається з показника (перша літера) для бензинових - (S) service та для дизельних - (С) cоmmercial двигунів. Літера, що стоїть за кожним із цих показників, говорить про рівень якості для відповідних типів двигунів, для бензинових двигунів змінюється в межах від А до J, для дизельних – від А до F(G). Чим далі за алфавітом від А, тим краще. Цифра 2 або 4, що стоїть за одним з позначень, означає, що масло призначене відповідно для двох та чотиритактних двигунів.

     Універсальні оливи мають обидва допуски, наприклад, SG/CD. Специфікація, що йде першою, говорить про перевагу використання, тобто SG/CD - "більш бензинове", CD/SG- "більш дизельне". Наявність букв ЄС після позначення оливи API означає Energy Conserving, тобто енергозберігаюче. Римська цифра I говорить про економію палива щонайменше 1,5%; II – не менше 2,5; III – не менше 3%.

     АСЕА. Це якісна характеристика. Має три категорії: А – для бензинових двигунів, В – для дизельних двигунів легкових автомобілів та Е- для дизельних двигунів вантажних автомобілів. Цифра за категорією означає рівень якості. Чим більша цифра, тим у більш важких умовах може працювати двигун із цією оливою.

    Ще мастило поділяють залежно від складу на синтетичні, напівсинтетичні та мінеральні. Мінеральні швидше окислюються і втрачають основні характеристики експлуатації. Синтетичні набагато стійкіші до температурних умов і зберігають свої властивості на більш тривалий термін.

     Вибір в машину відповідного мастила залежить насамперед від рекомендацій заводу. Для будь-якого авто призначено своє мастило ДВЗ, і його характеристики будуть обов'язково написані в посібнику з експлуатації транспортного засобу або на сайті концерну-виробника. У тих же посібниках прописані інтервали заміни оливи, яку бажано змінювати за вказівками виробника (в основному це близько 10 тисяч кілометрів).

Спірні питання відносно експлуатації оливи

Якщо мастило потемніло, то його відразу потрібно замінити незалежно від пройденого кілометражу?

     Ні, за цим критерієм здійснювати заміну вже точно не варто. Моторне мастило - це своєрідна суміш з основи (мінеральної, синтетичної або напівсинтетичної) та різних присадок, які якраз і визначають експлуатаційні характеристики рідини. Саме ці присадки розчиняють продукти неповного згоряння палива, підтримуючи двигун в чистоті і захищаючи від забруднень, від чого мастило і темніє.

     У цьому питанні слід дотримуватись періодів, рекомендованих виробником вашого автомобіля. Якщо в легкових автомобілів різних брендів терміни зміни оливи можуть бути приблизно однакові, то для комерційного транспорту слід розраховувати періодичність з урахуванням режиму експлуатації.

Всесезонне гірше за якістю?

     Насправді, все не так. Моторна олива, призначена для експлуатації протягом цілого року, забезпечує успішний запуск двигуна, що взимку, що влітку. Тому більшість автомобілістів віддають перевагу саме такому мастильному матеріалу.

Мастило можна не міняти, а доливати по мірі витрати?

     У процесі експлуатації в оливі поступово накопичуються всякі відкладення та сажа. якщо її не змінювати, а лише доливати, всі ці продукти згоряння просто не будуть виводитися з системи. Як наслідок – утворення осадів прискорить знос і значно зменшить ресурс двигуна. Тому необхідно не доливати, а міняти оливу відповідно до рекомендацій виробника.

     Цей міф виправданий у випадку, коли в двигуна велике зношування поршневої групи і він витрачає багато мастила. Тоді його можна і потрібно підливати в процесі експлуатації автомобіля.

Змішувати можна, якщо…

     Сталася непередбачувана ситуація. Наприклад: у довгій дорозі раптово спалахнула лампочка мастила і потрібна термінова його заливка. У цьому випадку доведеться використовувати те, яке потрапить під руку.

     Також мастило може змішатися при переході на інший вид змащувального матеріалу. При зміні рідини в двигуні і піддоні точно залишиться трохи старої рідини, а заливка нової - не призведе до серйозних наслідків.

То все ж таки можна чи ні, змішувати оливу різних типів?

     При змішуванні синтетичних мастил з напівсинтетичними або мінеральними можуть відбуватися небажані хімічні реакції. У результаті олива просто згорнеться і втратить свої переваги. Це негативно позначиться на характеристиках і довговічності двигуна, і спричинить його поломку.

     Експерименти по змішуванню матеріалів різної в'язкості умовно допускаються лише в тому випадку, якщо вироби відрізняються незначно за властивостями. Навіть у лінійці одного бренду склади дуже різняться за характеристиками. В екстреній ситуації можна долити матеріал марки 5W-40 двигун, в якому раніше використовувалася мастильна рідина 5W-30. Але не варто змішувати зимові та літні рідини, які сильно відрізняються, наприклад, 0W-40 та 20W-50.

     Щоб не нашкодити своєму авто, більше прислухайтеся до рекомендацій фахівців, ніж до чуток та домислів. Хибних думок багато, а двигун у вашого автомобіля - в єдиному екземплярі, і краще над ним не експериментувати.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69