УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як правильно заправляти автомобільний кондиціонер

В статті:

Автомобільний кондиціонер створює в салоні комфортний мікроклімат, позбавляючи виснажливої літньої спеки. Але кондиціонер, встановлений у машині, більш вразливий у порівнянні з подібними побутовими пристроями, оскільки зазнає впливу трясіння під час руху, дорожнього бруду та агресивних хімікатів. Тому йому потрібне частіше технічне обслуговування та дозаправка холодоагентом.

Як працює кондиціонер в автомобілі

Охолодження повітря в салоні відбувається завдяки наявності в замкнутій системі кондиціонера спеціального холодоагенту, який у процесі циркуляції переходить із газоподібного стану в рідкий та навпаки.

11.jpg

Компресор автомобільного кондиціонера, як правило, приводиться в дію механічним способом за допомогою приводного ременя, що передає обертання коленвала. Компресор під високим тиском нагнітає газоподібний холодоагент (фреон) у систему. Завдяки сильному стиску газ нагрівається приблизно до 150°C.

У конденсаторі (конденсорі) відбувається конденсація фреону, газ охолоджується і перетворюється на рідкий стан. Цей процес супроводжується виділенням значної кількості тепла, яке відводиться завдяки конструкції конденсатора, що по суті є радіатором з вентилятором. Під час руху конденсор додатково обдувається зустрічним потоком повітря.

Далі фреон проходить через осушувач, що вловлює надлишки вологи, і потрапляє в розширювальний клапан. Завдяки розширювальному клапану регулюється потік холодоагенту, що надходить у випарник вже під зниженим тиском. Чим холодніше фреон на виході випарника, тим менший обсяг холодоагенту надходить через клапан на вхід випарника.

У випарнику фреон переходить із рідкого стану в газоподібний завдяки різкому зниженню тиску. Оскільки процес випаровування споживає енергію, відбувається інтенсивне охолодження фреону і самого випарника. Повітря, що продувається вентилятором через випарник, охолоджується і надходить у салон. А фреон після випарника через клапан повертається компресор, де циклічний процес починається заново.

Якщо ви володар китайського автомобіля і вам потрібно відремонтувати кондиціонер, необхідні запчастини для кондиціонування ви можете підібрати в інтернет-магазині /ua/Китаєць.

Чим і як часто заправляти кондиціонер

Тип холодоагенту та його кількість зазвичай вказані на табличці під капотом або у сервісній документації. Як правило, це R134a (тетрафторетан).

22.jpg

В агрегатах, що випускалися до 1992 року, використовувався фреон типу R12 (дифтордихлорметан), який був визнаний одним із руйнівників озонового шару Землі та заборонений для використання.

З часом відбувається витік фреону. В автокондиціонерах вона може сягати 15% на рік. Вкрай небажано, щоб сумарна втрата становила понад половину номінального обсягу холодоагенту. У цьому випадку в системі виявляється надто багато повітря та вологи. Часткова дозаправка при цьому може виявитися неефективною. Потрібно вакуумування системи та подальша повна заправка. А це, звичайно, клопітніше і дорожче. Тому дозаправку холодоагентом бажано проводити не рідше одного разу на 3...4 роки. Перш ніж заправляти кондиціонер фреоном, бажано перевірити, чи немає витоків у системі, щоб не даремно витратити гроші, час і сили.

Що потрібно для проведення заправки фреоном

Щоб самостійно заправити автокондиціонер холодоагентом, знадобиться таке обладнання:

  • манометрична станція (колектор);
  • набір трубок (якщо їх немає у комплекті зі станцією);
  • перехідники;
  • електронні кухонні ваги.

Якщо передбачається провести вакуумування системи, додатково знадобиться вакуумний насос.

33.jpg

Ну і, звичайно, балончик із холодоагентом.

44.jpg

Необхідний обсяг фреону залежить від моделі кондиціонера, а також від того, чи проводиться часткова дозаправка або повна заправка.

Вакуумування

За допомогою вакуумування системи видаляється повітря і волога, які заважають нормальному функціонуванню кондиціонера і в деяких випадках можуть призвести до його виходу з ладу.

Підключіть трубку від вакуумного насоса безпосередньо до штуцера кондиціонера на трубопроводі низького тиску, відкрутіть ніпель і відкрийте вентиль, що знаходиться під ним.

Запустіть насос і дайте йому працювати приблизно 30 хвилин, після чого вимкніть і закрутіть вентиль.

А краще зробіть підключення через манометричний колектор, щоб можна було контролювати процес за показаннями манометрів. Для цього:

  • вхід насоса підключіть до середнього штуцера колектора манометра;
  • трубку низького тиску колектора (синю) з'єднайте зі штуцером зони низького тиску кондиціонера;
  • шланг високого тиску (червоний) з'єднайте з нагнітальним штуцером компресора кондиціонера (у деяких моделях цей штуцер може бути відсутнім).

Увімкніть насос і відкрийте на манометричній станції синій і червоний вентиль (якщо відповідна трубка підключена). Дайте насосу працювати не менше 30 хвилин. Потім закрутіть вентилі манометрів, вимкніть насос і від'єднайте шланг від середнього манометричного штуцера колектора.

За наявності мановакуумметра його показання після проведення вакуумування мають бути в межах 88...97 кПа та не змінюватися.

У разі підвищення тиску потрібно перевірити систему на витоку методом опресування, закачавши в неї кілька фреону або його суміші з азотом. Потім на магістралі наноситься мильний розчин або спеціальна піна, яка допоможе виявити місце витоку.

Після ліквідації витоку повторіть вакуумування.

Потрібно пам'ятати, що стабільний вакуум не гарантує, що холодоагент не витікатиме після його заправки в систему. Точнісінько визначити, чи відсутній витік, можна лише опресовуванням.

Як заправити автокондиціонер самостійно

1. Підключіть манометричну станцію, попередньо закрутивши її вентилі.

Підключіть і прикрутіть синій шланг від синього манометра до всмоктуючого (заправного) штуцера, попередньо знявши захисний ковпачок. Цей штуцер знаходиться на більш товстій трубці, що йде до випарника.

Аналогічно червоний шланг від червоного манометра підключіть до штуцера високого тиску (нагнітального), розташованого на більш тонкій трубці.

55.jpg

Можливо, для підключення знадобляться перехідники.

2. При необхідності, наприклад, якщо попередньо проводилося вакуумування, налийте трохи спеціальної оливи PAG (поліалкіленгліколеву) у балончик масляного інжектора, який знаходиться на жовтому шлангу, підключеному до середнього штуцера манометричної станції. Олива буде завантажена в систему разом із фреоном. Не застосовуйте інші різновиди оливи!

Уважно вивчіть інформацію на балончику з холодоагентом. У ньому вже може бути додана олива. Тоді заливати олію в масляний інжектор не потрібно. Також його не потрібно додавати при частковій дозаправці. Надмірна кількість масла в системі може ускладнити роботу компресора і навіть вивести його з ладу.

3. Другий кінець жовтого шлангу приєднайте до балона з фреоном через перехідник із краном. Переконайтеся, що кран перехідника закритий перед накручуванням на різьблення балончика.

4. Відкрийте кран на балоні з фреоном. Потім потрібно трохи відкрутити жовтий шланг на штуцері манометричного колектора і випустити з нього повітря, щоб він не потрапив у систему кондиціонера. Стравив повітря, прикрутіть шланг.

5. Встановіть балончик із фреоном на ваги, щоб контролювати кількість закачаного холодоагенту. Цілком підійдуть електронні кухонні ваги.

6. Запустіть двигун та увімкніть кондиціонер.

7. Для початку заправки відкрутіть синій вентиль на манометричній станції. Червоний має бути закритий.

8. Коли потрібна кількість фреону буде завантажена в систему, перекрийте краник на балончику.

Уникайте закачування зайвого обсягу холодоагенту. Контролюйте тиск, особливо якщо робите дозаправку на око, коли невідомо, скільки фреону залишилося в системі. Для магістралі низького тиску показання манометра повинні перевищувати 2,9 bar. Надмірний тиск може призвести до пошкодження кондиціонера.

Після завершення заправки перевірте ефективність роботи кондиціонера, зніміть шланги та не забудьте повернути на місце захисні ковпачки штуцерів.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69