УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як правильно перевірити рівень оливи

В статті:

Роботу двигуна внутрішнього згоряння неможливо уявити без змащення. Воно не тільки знижує знос деталей, що взаємодіють, через тертя, але й захищає їх від корозії, а також відводить надлишкове тепло. Якість моторної оливи багато в чому визначає ресурс силового агрегату. Але не менш важливо і те, скільки оливи знаходиться в системі мастила. Масляне голодування здатне вивести мотор з ладу за лічені години. Але і надлишок мастила також може призвести до негативних наслідків. Регулярний контроль рівня масла допоможе вчасно помітити проблеми, що насуваються, і запобігти їх. Хоча в цілому процедура перевірки не повинна викликати труднощів, але деякі пов'язані з нею нюанси корисно знати не тільки автолюбителям-початківцям.

Як правильно визначити рівень оливи за допомогою щупа?

Для ручної перевірки рівня оливи в системі мастила служить щуп, що є вузькою довгою металевою пластиною або стрижнем з помітною рукояткою, як правило, помаранчевого або червоного кольору.

Піднявши капот і окинувши поглядом силовий агрегат, ви, напевно, помітите її. У крайньому випадку загляньте в мануал з експлуатації, там ви знайдете інформацію про розташування щупа та іншу корисну інформацію, пов'язану із заміною масла та контролем рівня.

Не використовуйте щуп з іншого автомобіля. Вони відрізняються у різних модифікацій двигунів і тому дадуть некоректні показання.

Щоб показання були правильними, машина повинна стояти на рівній горизонтальній поверхні.

Перевірка обов'язково проводиться при вимкненому двигуні. Мотор повинен бути прогрітим, але не гарячим. Тому запустіть агрегат, прогрійте його до робочої температури та заглушіть. Через 5-7 хвилин можна приступати до перевірки.

Якщо ви збираєтеся перевіряти рівень після поїздки, то і в цьому випадку потрібно почекати 10 хвилин після зупинки двигуна. За цей час мастило, що залишилося в магістралях і на стінках агрегату, стіче в масляний картер.

Витягніть щуп і протріть його чистою ганчірочкою. Тканина ганчірки не повинна бути запорошеною або ворсистою, щоб не забруднювати мастило. Зверніть увагу на мітки (насічки), що показують мінімально та максимально допустимі рівні.

Вставте щуп до упору в штатне місце і знову дістаньте його. Подивіться, до якого рівня доходить олива на стрижні. У нормі рівень повинен перебувати в межах між мітками максимуму і мінімуму, але найкраще, якщо він буде вищим за нижню позначку на 50...70%.

111.jpg

Якщо є сумнів, повторіть операцію.

Перевірка рівня контрольних приладів

Для контролю кількості оливи в системі змащування в сучасних автомобілях зазвичай є спеціальний датчик.

уровень-3.jpg

Залежно від положення поплавця на дисплеї відображається відповідний сигнал. В інших варіантах датчик просто спрацьовує, коли рівень масла опускається нижче за певний пороговий рівень, і тоді на приладовій дошці з'являється попередження. На багатьох моделях автомобілів спрацьовує блокування запуску мотора.

2123.jpg

Якщо індикатор показує низький рівень масла, слід якнайшвидше перевірити його вручну за допомогою щупа та вжити відповідних заходів. Треба мати на увазі, що датчик теж може вийти з ладу, і в цьому випадку показання на дошці приладу виявляться неточними. Тому електронний датчик слід розглядати лише як допоміжний інструмент оперативного контролю під час руху. Його наявність жодною мірою не скасовує необхідність періодичної ручної перевірки.

Якщо електронний датчик відмовив, його слід замінити разом із кільцем ущільнювача. Процедура заміни навряд чи викличе труднощі навіть у автолюбителів-початківців. Тільки потрібно не забути заздалегідь зняти мінусовий провід з акумуляторної батареї, а після встановлення нового датчика повернути його на місце.

Якщо оливи менше норми

Коли мастила занадто мало, двигун буде функціонувати в умовах масляного голодування. Через сухе тертя деталі зношуватимуться прискореними темпами. Якщо нічого не робити, то можна дуже швидко загробити будь-який двигун.

Кількість масла в системі може поступово зменшуватися через природний чад у процесі роботи двигуна. Для більшості силових агрегатів нормальна витрата олії не перевищує 300 мл на тисячу кілометрів пробігу. Для деяких типів двигунів – атмосферних, турбованих чи форсованих – цей показник може бути й вищим. Дизельні мотори в нормі витрачають близько літра олії на тисячу кілометрів. Якщо перевитрати мастила немає, то немає і особливих приводів для занепокоєння, потрібно лише регулярно стежити за її рівнем та вчасно доливати.

В іншому випадку, ймовірно, є витік через пошкоджені сальники та ущільнювачі або втрати в олійних магістралях. Якщо самостійно знайти та усунути причину не вдається, долийте масло до норми та вирушайте в автосервіс.

Як правильно доливати?

Доливати можна тільки масло того самого типу, яке залито спочатку (мінеральне, синтетичне або напівсинтетика). А ще краще, якщо це буде продукт тієї ж марки і того самого виробника. Якщо з'ясувати тип залитої оливи неможливо, краще зробити її повну заміну. Додавати те, що є під рукою, з ризиком змішування мастил різного типу можна лише у виняткових випадках, коли немає іншого виходу. Пам'ятайте, що присадки, що містяться в маслі різних типів і марок, можуть бути не сумісні один з одним. І тоді повна заміна мастила та масляного фільтра буде неминуча. Щоб така проблема надалі не виникала, купіть одразу не лише одну порцію оливи для заливки, але й запасну каністру тієї ж марки.

Рекомендовану марку та в'язкість мастила можна дізнатися у сервісній документації автомобіля. Часто ці дані вказуються і на ковпачку маслозаливної горловини або поруч із нею. Ковпачок часто має напис "Oil Fill", "Engine Oil" або щось подібне.

Про те, як підібрати моторне масло для двигуна, можна почитати тут.

Доливати слід потроху, по 100...200 мл, відкрутивши ковпачок і вставивши вирву в маслозаливну горловину. Після кожного додавання перевіряйте рівень відповідно до наведених вище правил.

Після закінчення процедури протріть чистою ганчіркою горловину і щільно закрутіть пробку.

Якщо рівень вищий за максимальну позначку

Багато автомобілістів переконані, що нічого страшного не станеться, якщо заповнити систему мастила більше вказаного максимуму. Але вони помиляються. Цілком неправомірно переносити приказку "кашу маслом не зіпсуєш" на автомобільний двигун.

Невеликий надлишок мастила (близько 200 мл) особливої шкоди не завдасть. Проте слід пам'ятати, що перелив призводить до підвищення тиску в системі змащування, через що можуть постраждати гумові та пластикові сальники, ущільнення, прокладки. Їх пошкодження спричинить витік оливи. Таке явище найчастіше відбувається взимку при холодному запуску двигуна, коли непрогріта олія має підвищену в'язкість, а значить, і тиск у системі істотно вищий за звичайний.

Крім того, надлишок мастила істотно утруднить роботу масляного насоса. І якщо він вийде з ладу, його заміна обійдеться вам дуже дорого.

Якщо ж зайвий об'єм становить близько півлітра або більше, не виключено попадання оливи у впускний та випускний колектор. Результатом буде засмічення та вихід з ладу турбіни, каталітичного нейтралізатора, сажевого фільтра та інших деталей. І тоді вам забезпечено дорогий ремонт.

У деяких випадках можливе навіть загоряння двигуна та його повне знищення. Таке трапляється з деякими сучасними автомобілями, в яких відсутній щуп для ручної перевірки рівня і тому великий ризик залити в систему набагато більше мастила, ніж потрібно.

Перелив відбувається зазвичай у тих випадках, коли старе мастило злито не повністю. Тому будьте терплячими, зливаючи відпрацьовану оливу, а якщо заміна проводиться на СТО, вимагайте застосування вакуумного відкачування залишків.

Як позбутися надлишку?

Надлишок мастила можна відкачати шприцом з трубкою відповідного діаметра і довжини або злити з масляного фільтра (в ньому знаходиться приблизно 200 мл оливи). Деякі рекомендують просто замінити фільтр з маслом, що залишилося в ньому. Такий метод цілком доречний, якщо ресурс масляного фільтра вже вичерпаний або близький до того. Дещо складніше вилити надлишок через зливний отвір у днище картера, для цього знадобиться оглядова яма, естакада або підйомник.

Зливати потрібно невеликими порціями і щоразу перевіряти отриманий рівень.

Про що говорить підвищення рівня оливи?

Підвищений рівень може бути результатом переливу. Якщо ви помітили, що кількість оливи суттєво збільшилася, то у вас є серйозний привід для занепокоєння.

Якщо ви видалили зайву оливу, але через деякий час рівень знову піднявся, можливо, в систему змащення потрапляє паливо. Олива може пахнути бензином або соляркою. Розведена олива втрачає свої властивості і стає непридатною. Проста заміна у цьому випадку не допоможе. Перевірте мембрану бензонасоса, можливо, вона пошкоджена. Якщо ні, потрібно терміново вирушати в автосервіс і з'ясовувати причину.

Крім того, в систему змащування може проникати охолоджуюча рідина. На це вкаже поява схожої на сметану емульсії на щупі та кришці масляної горловини зсередини, а також маслянистих плям у розширювальному бачку системи, що охолоджує. Можливо, пробита прокладка ГБЦ або виникла тріщина в блоці циліндрів або голівці, і відбувається змішування робочих рідин. У цьому випадку також марно проводити заміну оливи, не усунувши несправність. І робити це потрібно невідкладно.

Наскільки часто слід здійснювати ручну перевірку рівня оливи?

Рекомендації щодо періодичності контролю можуть відрізнятись у різних автовиробників. Але в загальному випадку перевірку рівня оливи слід проводити через кожну тисячу кілометрів пробігу, але не менше двох разів на місяць. Такої періодичності варто дотримуватися, навіть якщо машина не використовувалася, адже завжди існує ймовірність витоку олії чи проникнення в систему змащення антифризу чи палива.

Якщо машина має солідний вік, контролювати рівень оливи та її якість слід частіше.

У деяких випадках необхідні позачергові перевірки:

  • якщо має бути далека поїздка;
  • якщо збільшилася витрата пального;
  • якщо знизився рівень охолоджувальної рідини;
  • якщо після стоянки на дорозі залишаються сліди оливи;
  • якщо бортовий комп'ютер сигналізує зниження тиску масла;
  • якщо вихлопні гази набули незвичайного кольору або запаху.
УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69
Ми в соціальних мережах