УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як підібрати моторну оливу за маркою авто?

В статті:

Від правильного вибору моторного масла залежить, наскільки довго та безпроблемно прослужить двигун вашого автомобіля. Асортимент наявних у продажу масел дуже великий і може збентежити недосвідченого автолюбителя. Та й водії зі стажем іноді помиляються, намагаючись підібрати щось краще.

Не слід піддаватися нав'язливій рекламі, що пропонує універсальне вирішення всіх проблем одночасно. Підбирати потрібно ту оливу, яка оптимально підходить саме вашому двигуну, з урахуванням умов експлуатації.

Яку функцію виконує моторне масло?

Моторне масло виконує не одну, а кілька важливих функцій:

  • охолодження гарячих деталей двигуна та його рухомих частин;
  • зниження тертя: моторне масло сприяє підвищенню ефективності роботи двигуна та зниженню витрати палива;
  • захист механічних деталей від зносу та корозії: що гарантує тривалий термін служби та ефективність двигуна;
  • збереження чистоти двигуна завдяки видаленню забруднень через масляний фільтр і при заміні масла.

Які види моторної оливи існують?

За хімічним складом моторне масло ділиться на три типи – синтетичне та напівсинтетичне, мінеральне.

2.jpg

Синтетичне. Виходить методом органічного синтезу. Сировиною зазвичай служать перероблені та ретельно очищені нафтопродукти. Може використовуватись для всіх типів двигунів. Має високу стійкість до окислення і в міру свого відпрацювання майже не залишає відкладень на деталях агрегату. Синтетична олива зберігає стабільну в'язкість у широкому діапазоні температур і значно перевершує мінеральне у важких режимах експлуатації. Хороша проникаюча здатність дозволяє уповільнити зношування двигуна і полегшує холодний пуск.

Головний недолік синтетичних масел – висока ціна. Однак необхідність застосування саме такого мастила виникає не часто. Синтетику слід використовувати при екстремальних морозах (нижче -30 ° С), при постійних граничних режимах роботи двигуна або коли масло з малою в'язкістю рекомендує використовувати виробник агрегату. В інших випадках цілком можна обійтися мастилом на більш дешевій основі.

Слід мати на увазі, що перехід із мінералки на синтетику в старих двигунах може викликати текти в сальниках. Причина криється у тріщинах на гумових прокладках, які при використанні мінеральної оливи забиваються відкладеннями. А синтетика в процесі експлуатації інтенсивно вимиває бруд, відкриваючи шлях до витоків олії та попутно забиваючи масляні канали. Крім того, масляна плівка, що створюється синтетикою, занадто тонка і не компенсує збільшені зазори. У результаті зношування старого двигуна може ще більше прискоритися. Тому якщо у вас вже досить зношений агрегат із пробігом 150 тисяч кілометрів і вище, від синтетики краще відмовитись.

Напівсинтетика. Підходить для карбюраторних та інжекторних двигунів, бензинових та дизельних. Виготовляється шляхом змішування мінеральної та синтетичної основи. При цьому мінеральна частина зазвичай становить близько 70%. До складу додають високоякісні присадки.

За вартістю перевершує "мінералку", але дешевше за чисту синтетику. Напівсинтетичне масло більш стійке до окислення та розшаровування, ніж мінеральне. Має високу проникаючу здатність і дозволяє уповільнити знос двигуна. Добре очищає деталі від бруду та відкладень, забезпечує захист від корозії.

Недоліки – погано переносить сильний мороз та екстремальні режими експлуатації. Напівсинтетика може бути проміжним варіантом, якщо є бажання перейти з мінеральної мастила на синтетику. Підходить як для нових, так і для зношених силових агрегатів.

Мінеральне. Підходить для автомобілів із карбюраторним двигуном. Має доступну ціну завдяки простій технології виготовлення. Має хороші змащувальні властивості, створює стабільну масляну плівку і м'яко очищає двигун від відкладень.

3.jpg

Головний недолік - значне підвищення в'язкості за низької температури. У мороз "мінералка" погано прокачується і дуже ускладнює холодний запуск. Згусла мастило в недостатній кількості надходить до деталей двигуна, що прискорює їх знос. Мінеральна олива також погано працює при високих навантаженнях.

В процесі експлуатації при нормальних і підвищених робочих температурах присадки досить швидко вигоряють, в результаті олія старіє і вимагає частої заміни.

За співвідношенням ціна/якість мінеральна моторна олива у багатьох випадках буде оптимальним вибором, особливо в регіонах з м'якою зимою. Головне – не забувати своєчасно його змінювати.

Чим відрізняються моторні оливи?

Отже, з видами масел визначилися, тепер поговоримо про не менш важливу характеристику – в'язкість. При роботі двигуна його внутрішні вузли труться один про одного з величезною швидкістю, що впливає на їхнє нагрівання і знос. Щоб цього не трапилося, важлива наявність спеціального захисного прошарку у вигляді масляної суміші. Також вона відіграє роль герметика у циліндрах. Густе масло має підвищену в'язкість, воно створюватиме додатковий опір деталям під час руху, збільшуючи навантаження на двигун. А досить рідке буде стікати, збільшуючи тертя деталей і зношуючи метал.

З урахуванням того, що будь-яка олива густіє при негативних температурах і розріджується при нагріванні, Американська спільнота автомобільних інженерів розділила всі оливи по в'язкості на літні та зимові. Згідно з класифікацією SAE, літнє моторне масло позначалося просто цифрою (5, 10, 15, 20, 30, 40, 50, 60). Вказане значення відображає в'язкість. Чим більшою виявляється цифра, тим більш в'язкою є літня олія. Відповідно, чим вища температура повітря влітку в даному регіоні, тим з більшим показником потрібно було купувати масло, щоб воно залишалося досить тягучим у спеку.

4.jpg

До групи зимових мастил прийнято відносити продукти по SAE від 0W до 20W. Літера W є скороченням від англійського слова winter – зима. А цифра також, як і з літніми маслами, вказує на їхню в'язкість, і говорить покупцеві про те, яку найнижчу температуру зможе витримати масло, не завдавши шкоди силовому агрегату (20W – не нижче -10°С, найморозостійкіше 0W – не нижче -30 ° С).

Сьогодні чіткий поділ на оливу для літа та зими відійшов на задній план. Іншими словами, зникла необхідність змінювати масло з урахуванням теплого чи холодного сезону. Це стало можливим завдяки так званому всесезонному моторному маслу. В результаті окремі продукти тільки для літа чи для зими зараз практично не зустрічаються у вільному продажу. Всесезонне масло має позначення типу SAE 0W-30, будучи своєрідним симбіозом позначень літньої та зимової оливи. У такому позначенні є два числа, що визначають в'язкість. Перша цифра вказує на в'язкість за низьких температур, а друга на в'язкість за високих.

Як підібрати масло з він коду?

Коли виникає необхідність вибору конкретної марки для заміни олії, найкращим порадником може бути лише сам виробник вашого авто. Тому насамперед слід відкрити експлуатаційну документацію та уважно її вивчити.

Потрібно з'ясувати такі характеристики для вибору оливи за VIN-кодом:

  • марка автомобіля та конкретна модель;
  • рік випуску транспортного засобу;
  • клас автотранспорту;
  • рекомендації виробника;
  • об'єм двигуна;
  • тривалість експлуатації машини.

У сервісному мануалі повинні бути зазначені допуски виробників та вимоги за двома основними параметрами моторного масла:

  • В'язкість за стандартом SAE (Society of Automotive Engineers);
  • Експлуатаційний клас за стандартом API (American Petroleum Institute), ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) або ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee).

За відсутності сервісної документації краще проконсультуватися з представниками дилерської СТО, яка займається обслуговуванням автомобілів вашої марки.

Якщо не хочете або не маєте можливості придбати оригінальну фірмову оливу, можна купити продукт стороннього виробника. Перевагу слід віддавати тому, що пройшов сертифікацію у відповідного автовиробника, а не має напис "відповідає вимогам...". Купувати краще у офіційних дилерів або у великих мережевих магазинах, щоб не нарватися на фальсифіковану продукцію.

Як підібрати оливу за параметрами?

В'язкість за стандартом SAE – це головний параметр при підборі моторного масла. Невипадково він завжди виділений на каністрі великим шрифтом. Про нього вже згадувалося вище, тож скажемо лише головне правило вибору оливи за стандартом SAE. ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ цифру -35 і додайте до неї число, що стоїть перед літерою W. Наприклад, 10W-40: до -35 + 10 отримуємо -25 - це та температура навколишнього середовища, за якої масло ще не застигло. У січні температура може опускатися до -28. Так що, якщо ви підберете оливу 10W-40, є більша ймовірність того, що вам доведеться скористатися метро. І навіть якщо авто заведеться, то двигун та акумулятор отримають велике навантаження.

Класифікація API. Приклади: API SJ/CF, API SF/CC, CD/SG API, API CE, API CE/CF-4, API SJ/CF-4 EC 1.

Читати це маркування слідує так: S - олива для бензинових, С - для дизелів, EC - для енергозберігаючих. Букви, що стоять далі, говорять про рівень якості для відповідного типу двигуна: для бензинових від A до J, для дизелів від A до F.

Цифра, що стоїть після букв - API CE/CF-4 - означає, для якого двигуна призначено масло, 4 - для чотиритактного, 2 - для двотактного.

Буває й універсальна олива, яка підходить і для бензинових, і для дизельних. Воно позначається так: API CD/SG. Прочитати це просто - якщо написано CD/SG - це БІЛЬШЕ ДИЗЕЛЬНЕ масло, якщо SG/CD - це означає БІЛЬШЕ БЕНЗИНОВЕ.

Позначення EC 1 (наприклад, API SJ/CF-4 EC 1) - означає відсоток економії палива, тобто. цифра 1 – не менше 1,5% економії; цифра 2 – не менше 2,5%; цифра 3 – не менше 3%.

Класифікація з ACEA. Це зведення жорстких вимог до експлуатації та конструкції двигунів у Європі. В АСЕА виділяють три класи оливи:

  • «А/В» - для бензинових та дизельних моторів легковиків;
  • «С» для бензинових та дизельних моторів легкових автомобілів з каталізаторами та сажовими фільтрами;
  • «Е» - для дизельних агрегатів вантажівок та спецтехніки.

У кожному класі є свої категорії - А1/В1, A3/В3, А3/В4, А5/В5 або С1, С2 та С3. Вони говорять про різні характеристики. Так, олія категорії А3/В4 застосовують у форсованих бензинових моторах.

Зазвичай виробник вказує на каністрі всі три класи – SAE, API та ACEА, але при виборі рекомендуємо орієнтуватися на класифікацію за SAE.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69