УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Новий податок на машини: кому доведеться платити?

Верховна Рада ухвалила законопроект, згідно з яким податки зобов'язані платити власники автомобілів, вартість яких стартує з позначки 1,3 млн грн. Сюди входять машини середнього класу, більшість кросоверів та всі авто преміум-класу. Власникам таких авто доведеться щорічно протягом 5 років платити до скарбниці по 25 тис. грн.

Хто зараз сплачує податок на авто?

Власники елітних автомобілів в Україні щороку сплачують транспортний податок на розкіш у розмірі 25 тис. грн. "Елітність" авто визначає його вартість (2,25 млн грн) та вік (до 5 років). При цьому Мінекономіки, яке щорічно публікує списки таких авто, робить поправку у своїй формулі розрахунку на об'єм двигуна та тип пального для кожної моделі. При існуючій методиці розрахунку під податок потрапляли переважно автомобілі з об'ємом двигуна понад 3 л.

Хто платитиме в майбутньому?

Нова податкова реформа передбачає зниження цього порогу. Згідно зі змінами, обкладатимуть податком усі машини молодші 5 років та вартістю вище 200 мінімальних зарплат - 1,3 млн грн (з 2022 року). Простими словами, у категорію "розкішних" авто перекочують машини середнього класу, а також більшість кросоверів.

Якщо раніше транспортним податком обкладалися власники Ferrari, Rolls-Royce, Maserati, Aston Martin чи Bentley, то зараз їх ряди поповнять власники Toyota RAV4, Skoda Kodiaq, Hyundai Santa Fe, Honda CR-V та багато інших популярних серед українців моделей. При цьому, неважливо в якому стані був автомобіль - новий або б/у. Вік 5 років та вартість понад 1,3 млн грн. - це головні критерії.

Цікаво, що тепер формула розрахунку не враховує обсяг двигуна. До того ж, не враховується комплектація автомобілів. І незрозуміло, як визначатимуть вартість конкретної моделі – за ціною бази чи максимуму.

Також, все заплутано і із закордонним "битком". Наприклад, якщо автолюбитель купив розбиту машину в США або Європі вартістю до вказаного порогу, при цьому авто є у списку Мінекономіки, його зобов'яжуть сплачувати податок. Доведеться писати заяви, проводити експертизи, щоб довести, що автомобіль не коштує 1,3 млн. грн.

Що буде, якщо ви проігноруєте податок?

Якщо протягом 60 днів (з початку року чи після покупки авто) автовласник не сплатить кошти, то сума зростатиме. Якщо заплатити за перші 90 днів – плюс 10% штрафу, а після 90 днів – 20%. Крім того, автомобіль або інше майно може бути арештовано (так звана податкова застава).

Користуватися машиною можна і в заставі, але продати чи подарувати її не вдасться. Принаймні, ця опція недоступна для власника, який не вчасно вніс платіж. А ось податківці отримають право забрати та продати автомобіль самостійно, з отриманої суми отримати платіж, а здачу повернути вже колишньому власнику автомобіля.

Навіщо Мінфін знижує планку розкоші?

Влада виправдовує свою ініціативу тим, що оскільки гранична ціна оподаткування "розкоші" прив'язана до мінімальної зарплати, її величина також різко збільшилася (з 1,56 млн грн позаминулого року до 2,25 млн грн цього року). Чого не можна сказати про ціни на авто – їхнє підвищення виявилося більш стриманим (близько 10-15%), що нібито дозволило заможним українцям легально оминати податок.

Так, через зниження кількості оподатковуваних моделей впали і надходження до бюджету. За даними Державної податкової служби, у 2018 році обсяг коштів, перерахованих для сплати транспортного податку, становив 315 млн. грн., а за підсумками 2020 року – 202 млн. грн.

Мінфін знижує граничне значення ціни авто, яке буде вважатися "розкішшю", збільшуючи кількість оподатковуваних моделей. Платників податків побільшає, а разом з ними збільшаться і надходження до бюджету. Те, що вигідно Мінфіну, б'є по кишені українця. Експерти називають цей крок черговою спробою наповнити скарбницю грошима з кишень громадян.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69
Ми в соціальних мережах