Електромобілізація в Україні: перспективи та шляхи розвитку
Кількість електромобілів та точок зарядки в Україні вже більше, ніж є у сусідніх країнах. Наприклад, на українських дорогах у 1,5 рази більше електромобілів, ніж у Польщі. І ринок стабільно зростає, навіть попри обстріли та блекаути. За минулий надскладний 2022 рік ринок електромобілів зріс у півтора рази.
Наш ринок досить специфічний: зростає за рахунок імпорту вживаних електрокарів. Минулого року лише один з шести ввезених був новим. Через малий обсяг ринку маємо обмежену кількість офіційних дилерів, відповідно – можуть бути проблеми з якісним сервісним обслуговуванням.
Якщо ж подивитися на досвід європейських країн, стимулювання ринку відбувається не лише за рахунок податкових преференцій, але передусім – через субсидії на купівлю електромобілів. Наприклад, у Німеччині субсидії у розмірі 6750 євро, у Франції – 5000 євро. При цьому зараз Франція планує змінити формат і надавати субсидії на купівлю електромобілів саме європейського виробництва.
Для України альтернативою може стати введення преференційних умов кредитування для купівлі електромобілів і аналогічних заходів для підтримки продукції власного виробництва. А продовження роботи з розвитку зарядної інфраструктури та розширення мережі офіційних дилерів стануть черговою точкою зростання електромобільного ринку в Україні.
Весь світ наразі активно приділяє увагу комерційному сегменту, де стимулюють електротранспорт, що паралельно сприяє розвитку малого та середнього бізнесу. Це стосується як цін на комерційний електротранспорт так і сервісу з відповідною інфраструктурою для нього. Приклади які можна брати за основу там де є результат – це та ж Норвегія, де вже подолана межа у 85% ринку нових автівок займають електромобілі, та навпаки, скасовує пільгові умови, які надали такий ефект. Звісно війна вносить свої корективи, але впровадження електротранспорту та застосування новітніх технологій дасть потрібний економічний ефект для України.
Мова йде про Vehicle-to-grid (V2G) – концепція двостороннього використання електромобілів та гібридів, що передбачає підключення машини до загальної електричної мережі для підзарядки авто з можливістю видачі електроенергії назад у мережу для участі в управлінні попитом на електроенергію. У власників автомобілів з технологією V2G буде можливість продавати електроенергію в енергосистему в певні години, коли машина не використовується, та заряджати авто в ті години, коли електроенергія дешевша. Також буде можливість підключати автомобілі з цією технологією до власного будинку та використовувати їх як безперебійне постачання енергії для дому чи офісу.
V2G-технологія зараз широко розвивається урядом США, Європи та компанією Google. Звісно, певним колам бізнесу ця стратегія несе загрозу, тому без законотворчих ініціатив та регулювання енергоринку це впроваджувати нереально.
Для подальшої популяризації електротранспорту в Україні варто здійснити 2 кроки:
- Сприяти купівлі: державні субсидії чи реєстраційні пільги для електромобілів.
- Сприяти володінню: підтримка розвитку мережі швидких зарядних станцій, особливо на міжміських трасах.
Із менш вагомих факторів, це може бути безкоштовне паркування (особливо у центрі міст), доступ в обмежені зони (центри великих міст), знижки на платних трасах тощо – поки що не можуть бути запроваджені в Україні.
Загальна мережа зарядних станцій налічує близько десяти тисяч станцій. За розвитком інфраструктури Україна має непогані показники, на рівні європейських країн. Наприклад, станом на кінець 2021 року в Україні було у 2,8 рази більше зарядок, ніж у Польщі, підкреслюють в прес-службі Федерації автопрому.
Стосовно пільг для ввезення електромобілів і як це може позначитися на ринку. Електромобілі зараз мають преференційні умови ввезення – без сплати мита і ПДВ. Тож при імпорті електромобіля необхідно сплатити лише акциз 1 євро за 1 кВт/год ємності батареї. І скасування цих преференцій може позначитися на попиті, адже вартість електромобілів залишається вищою, ніж у автомобілів з ДВЗ, переконані у Федерації автопрому України.
Фактично багато муніципального транспорту в усьому світі замінюють електромобілями, але в Україні цей процес гальмують корупційні схеми. Були пілотні програми з електробусами, впровадження якого навмисно саботували та навіть псували обладнання. Адже використання електротранспорту зводить нанівець корупційні схеми, які успішно працюють на транспорті з ДВЗ, адже це стосується пального та дорогого обслуговування.
Стосовно виробництва електротранспорту, комплектуючих та залучення крупних гравців – це не тільки робота ВР України зі створення стимулів на законодавчому рівні, але й праця всієї держави з точки зору політичної волі заради стратегії всупереч певним лобістським колам, які працюють на інтереси олігархів, для яких Україна завжди була інструментом легких грошей в умовах штучно створеної закритої конкуренції, вважає Володимир Кулик.
Звісно після нашої перемоги для країни буде великий шанс як раз глобально вирішувати інвестиційні питання щодо видобутку, наприклад, потрібної сировини під електромобільну галузь – в нас є багаті родовища, створення умов розвитку для українського виробника та звісно пропозиції для світових лідерів галузі, яким можна запропонувати будівництво заводів як для виробництва акумуляторів та їх переробки, так і виробничі потужності великого асортименту для електротранспорту. Від цього Україна тільки виграє.
Україна вже прийняла низку важливих рішень для розвитку виробництва. Прийнято стимули для розвитку індустріальних парків, нещодавно запрацювали закони №1660-IX та 1661-IX для стимулювання виробництва екологічного транспорту. Але запрацювали лише зараз, через майже два роки після прийняття. В існуючих умовах треба діяти більш швидко і рішуче. Тут вкрай важливим є захист інвестицій від воєнних ризиків та комплексна підтримка, проактивність і операційна гнучкість держави на всіх етапах залучення інвесторів.