УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Найпопулярніші способи підвищення потужності автомобіля

В статті:

Внесення змін до заводської конструкції тих чи інших вузлів автомобіля загрожує непередбачуваними наслідками. Про це якщо не знає, то здогадується більшість автолюбителів. Адже не дарма ж інженери-конструктори автоконцернів багато днів і місяців займаються розробкою кожної нової моделі, прагнучи створити збалансовану, стабільно працюючу систему. При комп'ютерному моделюванні враховується багато взаємозалежних чинників. Навіть досвідчені фахівці, займаючись самостійною модернізацією, не можуть їх урахувати. Опрацювання одних вузлів може вплинути на інші. Десь щось виявиться розбалансованим, деякі системи працюватимуть у позаштатному режимі, окремі вузли можуть зазнавати надмірного навантаження. Тюнінг, зазвичай, різко скорочує робочий ресурс як безпосередньо доопрацьованих вузлів, а й багатьох інших.

Проте кількість охочих модернізувати свого "залізного коня" не зменшується. Особливо пильна увага приділяється силовому агрегату. Одним форсований двигун потрібний для якихось спеціальних цілей — автоспорт, наприклад. Інших долає спрага підвищити свій престиж, отримавши в результаті ексклюзивно тюнінгований автомобіль. Треті займаються цим із любові до мистецтва. Ну а рядові автолюбителі переслідують прагматичні цілі, бажаючи просто поліпшити розгінні характеристики свого авто. Найчастіше це власники машин з бензиновими атмосферними моторами малого та середнього літражу. Саме їм брак "коней" під капотом не дозволяє почуватися досить впевнено під час здійснення обгону або під час руху на підйом.

Зробити силовий агрегат найпотужнішим можна, підвищивши витрату палива чи ефективніше використовуючи таку кількість палива. Отже, розглянемо, якими способами можна домогтися збільшення потужності автомобільного двигуна. Йтиметься тільки про справні агрегати, що не вимагають ремонту.

Повна або вибіркова модернізація агрегату

Доробка може торкнутися циліндрів двигуна, головки блоку циліндрів, колінвала, розподільних валів, поршнів і шатунів. Модернізувати можна як окремі деталі, так і всі разом. Часткове доопрацювання дасть невеликий ефект, але при цьому виявиться досить затратним. Тому має сенс доопрацьовувати двигун комплексно. Тільки в цьому випадку можна досягти суттєвого результату, знизити втрати, збільшити потужність і ККД агрегату.

Доробка ГБЦ

Грамотно проведена модернізація головки може дати істотний приріст потужності, а також підвищити ККД двигуна. Оскільки камера згоряння частково або повністю розташовується в ГБЦ, фрезерування нижньої поверхні головки дозволяє зменшити об'єм камери, а значить, підвищити ступінь стиснення. Замість фрезерування ГБЦ можна поставити тоншу прокладку або поєднати одне з одним. При цьому потрібен точний розрахунок, щоб унеможливити зіткнення поршнів з клапанами. Як варіант, можна встановити поршні з виїмками під клапани.

1.jpg

Потрібно також враховувати, що занадто великий ступінь стиснення може стати причиною детонації, тобто неконтрольованого вибухового згоряння суміші. Детонація сприяє швидкому виходу з ладу деталей кривошипно-шатунного механізму, руйнування поршнів та пошкодження стінок циліндрів. Застосування високооктанового бензину здатне вирішити проблему, але лише до певної межі. Хоча збільшення ступеня стиснення — один із найефективніших способів підвищення потужності та ККД двигуна, перестаратися тут у жодному разі не можна.

Розширення та збільшення кількості впускних та випускних каналів, модернізація клапанів здатні підвищити ефективність процесу згоряння повітряно-паливної суміші, що у свою чергу також сприятиме зростанню потужності мотора.

Збільшення робочого об'єму циліндрів

Домогтися цього можна розточуванням циліндра або подовженням робочого ходу поршня.

Можливості розточування можуть бути обмежені особливостями конструкції блоку циліндрів. Малопридатні для цього БЦ, виконані з легких сплавів на основі алюмінію. По-перше, у них спочатку тонкі стінки. По-друге, через високий коефіцієнт теплового розширення великий ризик деформації при перегріві, що може призвести до втрати співвісності корінних підшипників та руйнування двигуна. Чавунні БЦ такої проблеми не мають.

22.jpg

Збільшити робочий хід циліндра можна шляхом встановлення колінвала з іншими геометричними характеристиками. Принагідно збільшиться максимальний крутний момент, але дещо знизиться ККД двигуна.

Надбавка потужності шляхом збільшення об'єму циліндрів іноді може виявитися не такою суттєвою, як очікувалося. І точно не порадує підвищення витрати палива.

Полегшені деталі

Установка полегшених деталей - шатунів, поршнів, маховика - допоможе додати пару-трійку відсотків до зростання потужності двигуна, хоча при цьому трохи знизиться крутний момент. Полегшений маховик швидше розкручується, а отже, і мотор швидше набирає обертів.

Заміна цих деталей окремо, без проведення інших заходів, може виявитися невиправдано дорогою, оскільки сама по собі не дає значного результату, але дуже трудомістка.

Ковані поршні

Суттєва потужність двигуна різко збільшує механічне і теплове навантаження на поршні. За таких умов вони довго не протягнуть. Вирішує проблему застосування більш жорстких кованих поршнів. Вони не важчі за стандартні, але мають менший коефіцієнт теплового розширення.

33.jpg

Так як це високотехнологічний виріб, то на їх купівлі не слід заощаджувати. При використанні дешевих кованих поршнів великий ризик того, що вони заклинять.

Заодно варто придбати більш довговічні спеціальні поршневі кільця з L-подібним перетином.

Модернізований розподільний вал

Збільшення кулачків розподільного валу здатне вплинути на динамічні характеристики мотора, завдяки зміні фаз газорозподілу. Залежно від конкретного розміру кулачків потужність двигуна зросте на низьких, середніх чи високих обертах. Після встановлення розподільного валу зі збільшеними кулачками не обійтися без регулювання клапанів.

Невдало підібраний для цієї мети розподільний вал може викликати накладку фаз впуску та випуску і, як наслідок, великий перевитрата палива.

Зменшення механічних втрат

Найбільші втрати на тертя відбуваються внаслідок руху поршнів у циліндрах. Для їх зниження можна використовувати поршні із зменшеною площею спідниці.

При проведенні тюнінгу слід знизити втрати на обертання приводів додаткових механізмів.

Що отримаємо в результаті

В результаті проведеного комплексу робіт потужність двигуна зросте на 10...15, можливо навіть на 20 відсотків. Обійдеться таке задоволення у велику суму. Але фінансові витрати цим не обмежаться. Модернізація силового агрегату неминуче збільшить навантаження на інші вузли автомобіля, тому обов'язково потрібно буде допрацьовувати систему живлення, гальмівну систему, підвіску, коробку передач, зчеплення. Потрібно заново відрегулювати фази газорозподілу та перепрошити ЕБУ.

В експлуатації форсований двигун також виявиться значно дорожчим, оскільки доведеться заправлятися дорожчим високооктановим бензином, щоб уникнути детонації. Витрата пального теж істотно збільшиться приблизно пропорційно збільшенню потужності. Крім того, мотор буде дуже чутливим до якості палива та оливи.

Загалом ресурс двигуна виявиться значно меншим. Тому перш ніж приступати до подібної модернізації, варто ретельно зважити всі за і проти. Може, розумніше витратити гроші на інше, наприклад, на встановлення турбіни?

Турбонаддув

Турбіна дозволяє нагнітати у циліндри більше повітря. Збільшення кількості повітря, а точніше кисню, робить процес згоряння палива інтенсивнішим. Обертається турбіна за рахунок відпрацьованих газів, а тому її застосування не позначається на витраті палива.

444.jpg

Оснащення двигуна турбокомпресором - складна та трудомістка робота, доступна лише професіоналам. Подібний тюнінг – задоволення не з дешевих. Зате цей спосіб підвищення потужності двигуна дає, мабуть, найвражаючі результати. Використання турбіни збільшить кількість кінських сил агрегату як мінімум на чверть, а то й удвічі. Існує кілька типів турбонагнітачів, найбільш ефективний відцентровий.

Сильно нагріте турбіною повітря слід охолоджувати, для цього потрібно додатково встановити інтеркулер.

55555.jpg

Це дозволить збільшити його щільність і покращити наповнення циліндрів, а заразом запобігатиме зайвому нагріванню мотора. Однак у деяких випадках, можливо, все ж таки знадобиться підвищити ефективність системи охолодження двигуна.

При установці турбіни будуть потрібні серйозні доробки інших вузлів автомобіля, а також перепрошивка бортового комп'ютера.

Потрібно мати на увазі, що двигун з турбонаддувом потребує значно більш ретельного та дорогого обслуговування. Крім того, турбований двигун необхідно прогрівати при запуску навіть влітку.

Бюджетні можливості підвищення потужності

Якщо кошти обмежені, але трохи наростити потужність авто хочеться, можна скористатися відносно недорогими способами, які не вимагають внесення кардинальних змін у конструкцію.

Модернізація впускної системи

Установка фільтра нульового опору замість стандартного повітряного фільтра - найпростіший і найдешевший спосіб додати трохи потужності двигуну.

6.jpg

Такий фільтр не створює перешкоди для проходження повітря, тому що в ньому застосовується менш щільний матеріал, що фільтрує. В результаті камера згоряння краще наповнюється повітрям, а бензин горить інтенсивніше. На великий приріст потужності розраховувати не варто, проте дві-три кінські сили додадуться. Забруднений фільтр не потрібно змінювати, досить просто почистити. Багато скептично ставляться до цієї деталі, вважаючи, що через слабкішу фільтрацію в камери згоряння разом з повітрям може потрапляти і пил.

Є й інші способи модернізації впускної системи, пов'язані з її регулюванням, підбором оптимальних розмірів та форми трубопроводів, усуненням шорсткості внутрішніх стінок. Правильне доопрацювання системи впуску здатна дати непоганий результат, збільшивши коефіцієнт наповнення циліндрів.

Ще трохи до сукупного результату може додати збільшення діаметра дросельної заслінки.

Чіп-тюнінг

Цей спосіб форсування двигуна не випадково має велику популярність. Адже він не пов'язаний із клопітними та дорогими доробками. Його можна провести досить швидко та за помірну плату.

Суть полягає у внесенні змін до програми управління двигуном або її повної заміни, іншими словами "перепрошивка" ЕБУ. Передбачуваний результат — збільшення потужності, покращена розгінна динаміка та низка інших змін у роботі силового агрегату та системи живлення.

Деякі заводські налаштування є усередненими і можуть відрізнятися від оптимальних для того чи іншого режиму експлуатації. Однак зміна будь-якого параметра в процесі чіп-тюнінгу викликає необхідність коригування інших характеристик. Тільки професіонал, який розуміє, що він робить, здатний провести чіп-тюнінг грамотно.

Результатом може стати збільшення потужності двигуна на 10...15%, але розплачуватися за це доведеться відповідним скороченням його ресурсу. Зростуть фінансові витрати на паливо, так двигун стане ненажерливішим і йому знадобиться якісніше пальне. Сервісне обслуговування доведеться проводити частіше, а отже ця стаття витрат також зросте.

Форсований режим не можна використовувати постійно, оскільки інші системи залишаються штатними і можуть витримати збільшених навантажень.

Якщо зважитеся на проведення такої процедури, звертайтеся до солідної фірми, яка має відповідні фахівці та правильні програми від надійних виробників софту. У кустарів прошивки можуть бути отримані з невідомих джерел та містити помилки.

Невдало проведений чіп-тюнінг може вивести з ладу ЕБУ або призвести до збоїв у роботі агрегату.

Інші дурниці

Використання закису азоту (так званий режим "нітро") - дає непоганий, але дуже короткочасний ефект, тому обговорювати його немає сенсу.

Присадки до палива широко розрекламований спосіб швидко і без особливих витрат поліпшити роботу мотора, збільшити потужність, знизити витрату палива. Дійсність досі не доведена. Але охочі можуть скуштувати, раптом спрацює.

Магніти та інші чудодійні засоби — казки для тих, хто досі вірить у них.

І нарешті, спосіб збільшення потужності, застосовуваний дебілами і збоченцями, яким глибоко наплювати на оточуючих, на природу і все на світі. "Модернізація" вихлопної системи дає незначний результат або взагалі виявляється марною, зате чути всім навколо в радіусі кількох кілометрів. Якщо ви один з них, не дивуйтеся, коли раптом, ні з того, ні з цього, почнете гикати — це вас згадують вдячні мешканці будинків, повз які ви проїхали.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69