Регулювання клапанів Geely MK
В статті:
Для нормальної та тривалої роботи автомобільних двигунів потрібне правильне обслуговування механізмів та деталей, з яких він складається. Багато автовласників поняття не мають що таке регулювання клапанів і навіщо воно потрібне. Ігнорування цієї процедури часто стає причиною якихось додаткових поломок та зайвих витрат на ремонт.
Що взагалі являють собою клапани ДВС, які їх функціональні обов'язки і чому вони потребують регулювання? За конструкцією клапани як «тарілки» циліндричної форми з довгими стрижнями. Клапани розміщені в головці блоку циліндрів та їх кількість, як і кількість блоків, залежить від моделі ДВЗ. У двигуні Geely MK стоїть 4 блоки циліндрів та 16 клапанів (на кожному блоці по 4 клапани).
Закриті клапани прилягають до сталевих сідел, які запресовуються в головку блоку циліндрів (ГБЦ). Процес експлуатації цих деталей передбачає стабільні механічні та теплові навантаження. Тому їх виготовляють із спеціальної сталі, яка стійка до таких маніпуляцій.
Клапани, як складова ГРМ (газорозподільний механізм), поділяються на впускні та випускні. З назви вже стає гранично зрозуміло які завдання на них покладено: перші пропускають паливну суміш у циліндри, а другі – випускають газ, що вже відпрацював. У робочому процесі клапани стають ширшими, стрижні -довшими, а розмір зазорів між торцями і кулачками розподільного валу - більше. Тому згодом, ці зазори стають дедалі більшими. І ось коли цей показник перевищує допустимий, настав час регулювання зазорів у приводі клапанів.
Саме регулювання полягає у доведенні параметрів зазорів у приводі клапанів до норми. Періодично клапани потребують такого роду дій, інакше можуть бути всілякі неприємні наслідки:
- При маленьких зазорах клапани закриваються не до кінця і підгоряють. На них утворюватимуться шари нагару (які важко видаляються), які негативно впливають не тільки на роботу газорозподільної системи, а й ДВС в цілому. Звичайно, знижується і загальний моторесурс.
- Якщо зазори надто великі – клапани відкриваються не повністю, а потужність двигунів помітно падає. Крім того, є чітке металеве постукування.
У яких випадках виникає потреба регулювання?
Не відрегульовані клапани знижують ефективність роботи ДВЗ та зменшують ресурс його деталей. Як зрозуміти, що настав час зайнятися їх регулюванням?
- Двигун "троїть", а в його циліндрах падає компресія.
- Автомобіль погано заводити як на гарячому, так і холодному двигуні.
- Впала потужність під час поїздок.
- Поява вібрацій на неодружених оборотах.
- Виросла паливна витрата.
- Характерне "цокання" клапанів, як уже писалося вище.
У разі появи таких симптомів потрібно відразу все оглянути. Звичайно, якщо ТЗ вже проходить техобслуговування, то в його рамках можна перевірити і у разі потреби відрегулювати проміжки клапанного механізму.
Інструкція з регулювання клапанів Geely MK
Як згадувалося, розміри зазору визначають повністю чи ні закриватися/відкриватися клапани. Зазор міряють щупом на холодному моторі (при температурі +20 ° С) між кулачком розподільного валу і штовхачем клапана. Випускний клапан із допустимим зазором 0,30±0,03 мм, впускний клапан - 0,20±0,03 мм. Регулювання зазорів здійснюють, підбираючи товщину шайб регулювальних. Для цього стануть у нагоді плоскі і Х-подібні викрутки, плоскогубці, ключі на «8», «10», «12», «13», «15», «25», «27», а також набір плоских щупів.
- Знімаємо кришку головки блоку циліндрів і ставимо поршень одного циліндра в положення ВМТ такту стиснення. (Рис.1)
- Щупом вимірюємо та запам'ятовуємо (або записуємо) розмір зазорів між кулачками розподільних валів і штовхачами клапанів. (Рис.2,3)
- Повертаємо колінвал на один оборот (360 °), після чого вимірюємо зазори для інших клапанів. Якщо показники зазорів якихось клапанів від номінальних, то регулювальні шайби їх клапанів потрібно змінити. Вимірявши всі зазори - встановлюємо поршень одного циліндра в положення ВМТ такту стиснення. (Рис.4)
- Далі встановлюємо спецінструмент для регулювання. (Рис.5)
- Повертаємо розподільний вал так, щоб кулачок регульованого клапана знаходився зверху.
- Спецінструментом притискаємо штовхач клапана і ставимо між ним і розподільним валом пристосування, яке зафіксує штовхач у натиснутому стані, при цьому шайба повинна рухатися без труднощів.
- Знімаємо шайбу і заміряємо мікрометром показник її товщини (якщо на зворотному боці стерлися ці дані). (Рис.6)
- Далі розраховуємо за допомогою формули товщину (Н) для нової шайби (всі значення мм):
Н = В+А-С
де А - виміряний зазор;
В – товщина старої шайби;
С – номінальний зазор.
*Наприклад, для впускного клапана А = 0,31 мм, В = 5,42 мм, С = 0,20 мм, тоді Н = 5,42 + 0,31 - 0,20 = 5,53 (мм). - У межах допустимих відхилень (±0,03 мм) підбираємо відповідний штовхач.
- Ставимо нову шайбу і так само замінюємо інші шайби на всіх клапанах, яким теж необхідне регулювання.
*За відсутності спецінструменту, поміняти шайби можна іншим способом: зняти розподільні вали з головки блоку циліндрів. - І насамкінець встановлюємо всі демонтовані деталі в порядку, зворотному зняттю.
На кожне авто в техдокументації з обслуговування, виробники вказують, з якою періодичністю потрібно перевіряти клапанні зазори. Як правило, такі дії рекомендують здійснювати один раз на кожні 25 000 – 30 000 км. пробігу.
Для перевірки та регулювання зазорів потрібні певні навички та досвід, а також не завадить наявність регулювальних шайб для їхнього подальшого підбору. Регулювання зазорів у приводі клапанів – складна процедура, тому краще здійснювати її у спеціалізованому автосервісі.