УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Причини та симптоми виходу з ладу підшипника маточини автомобіля

В статті:

Що таке підшипник маточини?

Підшипник маточини – це центральний елемент ходової частини, від якого залежить як працездатність автомобіля, так і безпека водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху.

Підшипник маточини відповідає за плавне та рівномірне обертання колеса без підгальмовування та відхилень у вертикальній площині. Під час руху ця деталь має дуже великі навантаження, тому для забезпечення максимальної надійності виготовляється з високоміцних матеріалів.

Зазвичай, проблеми з ними починаються десь після 100-120 тисяч кілометрів пробігу. Хоча для якісних ступичних підшипників при акуратному керуванні і 150 тисяч - це далеко не межа. З іншого боку, буває, що нещодавно встановлені деталі починають розвалюватися після пробігу дві-три тисячі кілометрів. І справа не завжди як самий підшипник.

Спочатку виникає гул у районі коліс. Часто він зникає чи посилюється при повороті. Тональність звуку може змінюватись в залежності від швидкості. Можливе відведення машини убік через постійне підклинювання одного з коліс.

1.jpg

У деяких діапазонах швидкостей гул перший час може бути відсутнім, але поступово стане постійним, а потім зміниться характерним хрускотом і вібрацією, яка може давати відчутну віддачу в кермо та корпус машини. Такий симптом говорить про те, що ступичний підшипник практично зруйнований і продовжувати рух просто небезпечно. Потрібно терміново малою швидкістю вирушати на СТО.

Розбитий підшипник у якийсь момент може заклинити, разом із ним заклинить і колесо. При цьому можливе пошкодження кульової опори важеля підвіски та деформація півосі. Якщо таке станеться на високій швидкості, машина може опинитися на узбіччі і навіть перевернутись. А у разі вильоту на зустрічну смугу при жвавому русі серйозна ДТП гарантована.

Як перевірити підшипник маточини?

Існує чотири основні методи, за допомогою яких будь-який автовласник може перевірити стан маточини.

Перевірка площин. За допомогою цього методу можна перевірити підшипник маточини прямо біля гаража або під'їзду. Так, для цього треба загнати машину на рівний асфальтований (бетонований) майданчик. Далі беремо рукою за проблемне колесо в його верхній точці і щосили намагаємося розкачати його рухами від себе і на себе. Якщо при цьому мають місце металеві клацання - значить підшипнику настав кінець, і його потрібно міняти!

Коли явних клацань при виконанні подібної операції не чути, але підозри залишилися – потрібно піддомкратити машину з боку колеса, що досліджується. Після цього потрібно вручну надати колесу обертальні рухи (якщо це приводне колесо, потрібно попередньо зняти машину з передачі). Якщо в процесі обертання є сторонній шум, підшипник гуде або хрумтить - це додаткове підтвердження того, що маточина вийшла з ладу. При несправному підшипнику в процесі обертання складається враження, що колесо не надійно сидить на своєму місці.

Також при піддомкрачуванні можна розхитати колесо не тільки у вертикальній площині, а й у горизонтальній та діагональній. Це дасть більше інформації. У процесі розгойдування будьте обережні, щоб машина не впала з домкрата! Так, потрібно взяти рукою за верхню та нижню точку колеса та спробувати розкачати його. Якщо люфт є – він буде відчутним. Описаний метод підходить для діагностики передніх і задніх підшипників маточини.

Перевірка маточини на биття. Непрямою ознакою деформованих маточок буде биття в педаль при гальмуванні. Це може бути викликане як биттям гальмівного диска, так і биттям маточини. А в деяких випадках гальмівний диск під впливом температури сам деформується за маточкою. Відхилення від вертикальної площини навіть на 0,2 мм вже викликає вібрації та биття на швидкості.

2.jpg

Максимально допустимий показник биття не повинен перевищувати позначку 0,1 мм, а в деяких випадках таке значення може бути і меншим – від 0,05 мм до 0,07 мм.

На СТО биття маточини перевіряють манометром годинного типу. Такий манометр притуляється до площини маточини і показує точне значення биття. У гаражних умовах, коли немає такого пристрою, - користуються викруткою (дозволяє зробити висновок б'є маточина або сам диск).

Алгоритм перевірки маточини на биття:

  1. Знімаємо потрібне колесо і беремо головку з коміром, за їх допомогою будемо обертати колесо за ступичну гайку.
  2. Беремо плоску викрутку, спираємо її на скобу супорта і підводимо жалом до робочої поверхні гальмівного диска, що обертається (ближче до його краю). Необхідно утримувати так нерухомо у процесі обертання.
  3. Якщо гальмівний диск має биття, викрутка залишатиме на його поверхні подряпини. І не по всьому колу, а тільки на дузі, що випирає у горизонтальній площині.
  4. Кожен диск потрібно перевірити з обох боків.
  5. Якщо на диску було знайдено «криве» місце, необхідно від'єднати його від маточини, розгорнути на 180 градусів і знову встановити на маточину. При цьому надійно закріпивши за допомогою монтажних болтів.
  6. Далі повторюємо процедуру пошуку опуклостей на випробуваному диску.
  7. У разі, якщо новостворена дуга-драпіна розташовується поверх вже накресленої - значить, кривий гальмівний диск.
  8. У разі ж, коли в результаті експерименту було утворено дві дуги, розташовані на диску протилежно один одному (на 180 градусів) – значить крива маточина.

Перевірка на підйомнику. Даний метод найкраще підходить для передньопривідних автомобілів, так як у них конструкція передніх ступичних підшипників складніша, ніж у задньопривідних. Однак його також можна використовувати і для діагностики задньо- та повнопривідних машин.

Щоб перевірити підшипники ступиць коліс, машину необхідно загнати на підйомник, запустити двигун, увімкнути передачу та розігнати колеса. Після цього заглушити двигун і слухати, як працюють підшипники у процесі зупинки коліс. Якщо якийсь із підшипників несправний, то явно буде чути по хрускоту та вібрації на конкретному колесі.

Перевірка на домкраті. Машину піддомкручуємо по черзі під важіль одного з коліс. Коли не знаєте маточини якого колеса шумить, то рекомендується почати із задніх коліс, а потім спереду. Робити це потрібно послідовно із колесами однієї осі. Порядок дій такий:

  1. Вивісити колесо, що перевіряється на домкраті.
  2. Задні колеса крутимо вручну (на передньому приводі) та слухаємо.
  3. Для перевірки передніх коліс потрібно вичавити зчеплення (для механічної коробки передач), запустити двигун, включити 5 передачу і плавно відпустити зчеплення.
  4. При цьому вивішене колесо обертатиметься зі швидкістю, що відповідає приблизно 30...40 км/год.
  5. Якщо підшипник маточини пошкоджений - то це буде чудово чути на слух для людини, яка стоїть у безпосередній близькості до неї.
  6. Після розгону можна встановити нейтральну передачу і заглушити двигун для того, щоб дати колесу самостійно зупинитися. Це виключить додатковий шум двигуна.
3.jpg

У процесі перевірки будьте обережні! Ставте машину на ручне гальмо і бажано на противідкатні упори! Зверніть увагу, що довго в такому режимі залишати машину не можна, процедура перевірки повинна займати лічені хвилини! У повнопривідній машині потрібно обов'язково вимкнути привід другої осі. Якщо такої можливості немає - перевіряти потрібно тільки на підйомнику, вивішуючи всю машину цілком.

Причини поломки підшипника маточини

Декілька факторів можуть впливати на появу проблем з підшипником маточини (частково виходить з ладу і починає скрипіти/гудіти):

  1. Тривала експлуатація та природне зношування. При цьому різка манера їзди, часта перевантаженість машини та погані дороги – головні вороги ступичних підшипників.
  2. Втрата герметичності. Якщо під час встановлення або під час експлуатації були пошкоджені захисні пильовики, мастило поступово витікає, а всередину потрапляє бруд та пісок. І тут процес зносу піде прискореними темпами.
  3. Неправильне встановлення, коли підшипник запресований у маточину з перекосом. Перекошену деталь доведеться знову міняти, можливо, вже за кілька тисяч кілометрів пробігу.
  4. Прискорити вихід з ладу підшипника ступичного може надмірна затяжка при монтажі. Для правильної роботи підшипник повинен мати певний осьовий проміжок. Занадто сильно затягнуті гайки призведуть до посиленого внутрішнього тертя та перегріву.
  5. При монтажі слід використовувати динамометричний ключ і стежити, щоб гайки затягувалися з потрібним моментом.
4.jpg

Отже, якщо з'явився неприємний підозрілий гул при наборі певної швидкості та/або входження в повороти необхідно якнайшвидше виконати перевірку маточини. Використання машини з поламаним підшипником маточини не тільки шкідливе для машини, але й небезпечне!

Так, якщо вчасно не поміняти підшипник маточини, що вийшов з ладу, то це може загрожувати аварійними ситуаціями.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69
Ми в соціальних мережах