УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Чому буксує зчеплення автомобіля

В статті:

Сполучною ланкою між автомобільним двигуном та коробкою перемикання передач є зчеплення. Його завдання - передавати крутний момент від закріпленого на колінвалі маховика первинному валу КПП. Далі через трансмісію обертання передається колесам.

Цей вузол схильний до значних навантажень, особливо в міських умовах, де доводиться раз у раз перемикати передачі і задіяти зчеплення. Не дивно, що згодом його деталі зношуються, і зчеплення починає барахлити. Найчастіша проблема, з якою доводиться стикатися автолюбителям, – пробуксування. Як правило, виникає вона поступово, спочатку непомітно, але потім все більш явно позначаючись на поведінці автомобіля.

Щоб зрозуміти, що це таке і чому вона виникає, потрібно хоча б у цілому представляти пристрій та принцип функціонування зчеплення.

Як влаштовано та працює зчеплення?

Основними елементами даного вузла є ведений диск, провідний (притискний) диск, діафрагмова пружина, муфта з вичавним підшипником, вилка вимикання та привід. Також у роботі зчеплення безпосередню участь бере масивний маховик, змонтований на хвостовику колінчастого валу, який, як відомо, обертається безпосередньо двигуном за допомогою кривошипно-шатунного механізму.

Ведений диск має термостійкі та зносостійкі фрикційні накладки. Для їх виготовлення використовують спеціальні суміші смол та каучуку з додаванням шматочків мідного або латунного дроту, скловолокно, кераміку та інші матеріали. Накладки кріпляться до диска заклепками або клеєм. Саме ця деталь піддається найбільшим навантаженням у процесі роботи і, як правило, першою виходить з ладу. Ведений диск найчастіше один, але їх може бути два і більше.

ведомы-диск.jpg

Діафрагмова пружина конструктивно зазвичай становить єдине ціле з провідним диском, і цю деталь часто називають кошиком. Пружина має пелюстки, що щільно притискають ведений диск до маховика. У деяких конструкціях замість однієї діафрагмової пружини може бути кілька спіральних, розташованих по колу.

корзина.jpg

За рахунок сили тертя ведений диск обертається разом із маховиком. А оскільки диск за допомогою шліцевого з'єднання закріплений на первинному валу коробки передач, таким чином момент, що крутить, передається від колінвала на КПП. При включеній передачі первинний вал передає обертання вторинному валу, а через нього — трансмісії, яка зрештою змушує обертатися колеса.

Привід вимикання може бути механічним, гідравлічним або пневматичним та керується за допомогою педалі зчеплення. Гідравліка дозволяє плавніше керувати включенням та відключенням зчеплення на легкових автомобілях. А пневматика застосовується лише на вантажівках. Коли педаль не натиснута, зчеплення увімкнено, ведений диск щільно притиснутий до маховика притискним диском.

Натиснута педаль впливає на привід, основним елементом якого у механічному варіанті є металевий трос. Коли трос натягується, вилка вимкнення зчеплення повертається на своїй осі і тисне на вичавний підшипник (муфту вимкнення).

сцепление-2.jpg

Підшипник насаджений на первинний вал КПП і може переміщатися вздовж осі. Під впливом вилки вимкнення вижимний підшипник вигинає діафрагму пружини в центрі, змушуючи її пелюстки послабити притиск по краях. У результаті ведений диск відходить від маховика і з'являється вільний простір. Передача моменту, що крутить, на КПП припиняється. Тепер можна перемикати передачі без ризику пошкодити шестірні механізму.

Якщо у приводі використовується гідравліка, до педалі за допомогою шарнірного зчленування приєднаний штовхач, який тисне на поршень головного циліндра зчеплення. Головний циліндр прокачує робочу рідину трубопроводом до робочого циліндра, а той вже безпосередньо впливає на вилку вимкнення.

главный.jpg

Як визначити наявність пробуксовки?

Коли зчеплення буксує, це проявляється насамперед серйозною втратою потужності, що особливо помітно підйомі. Страждає також розгінна динаміка. При їзді на знижених передачах машина може смикатися.

Поки проблема ще не стала очевидною, може здатися, ніби не тягне силовий агрегат. Однак поступово починають виявлятися симптоми, які прямо вказують на зчеплення. Один із них — запах, що виникає через інтенсивне тертя фрикційного шару диска зчеплення об поверхню маховика. Запах нагадує горілу гуму та відчувається у салоні.

Частою ознакою пробуксування є утруднене включення передач і хрускіт при їх перемиканні. Все складніше стає рушати з місця.

Крім того, на проблеми зі зчепленням вказують стукіт, скрегіт або інші сторонні звуки, особливо якщо вони розрізняються при натиснутій та відпущеній педалі. Іноді спостерігається вібрація, педаль може натискатися або, навпаки, провалюватися, можливе збільшення її вільного ходу.

Буває й таке, що при натисканні педалі зчеплення диски розходяться в повному обсязі, залишаючись у певному зіткненні. У цьому випадку говорять про неповне вимкнення зчеплення. Перевірити це можна в такий спосіб. При моторі, що працює на малих оборотах, вичавити педаль до упору і спробувати включити першу передачу. Про наявність проблем свідчить утруднене включення та сторонні звуки.

Чому відбувається пробуксування та як з нею боротися?

Рано чи пізно будь-яке зчеплення починає буксувати. Неминуча виникнення цієї проблеми визначається самим принципом цього пристрою. У момент входження в контакт нерухомого веденого диска з поверхнею маховика, що обертається, відбувається дуже значне тертя. В результаті фрикційне покриття поступово зношується, стирається, стає тоншим. У якийсь момент контакт стає недостатньо щільним, і ведений диск починає прослизати щодо маховика. Це і є пробуксування.

Хоча диск зчеплення з повною основою можна віднести до витратних матеріалів, все ж таки можна дещо продовжити його ресурс, якщо дотримуватися деяких правил. Наприклад, дуже прискорює зношування зчеплення шкідлива звичка деяких водіїв, які, стартуючи з місця, сильно газують і одночасно різко відпускають педаль зчеплення.

Не менш згубною для зчеплення є швидка їзда на знижених передачах. В обох випадках ведений диск деякий час прослизає та стирається без необхідності.

Ще одна звичка - тримати натиснутою педаль зчеплення на світлофорі або в пробці - хоч і не псує диск, але сприяє зносу пружини та вичавкового підшипника. Позбавлення цих шкідливих звичок дозволить збільшити термін служби пристрою і заощадити гроші.

Правильний спосіб починати рух - плавно відпустити педаль зчеплення і лише потім потроху почати тиснути на газ. А натискати зчеплення краще, навпаки, різко.

Ще однією можливою причиною пробуксування може бути потрапляння мастила на диск зчеплення або маховик. Таке іноді трапляється, якщо зношений сальник коленвала. У цьому випадку можна промити поверхні, що сполучаються маховика і веденого диска відповідним засобом, наприклад, гасом. Фрикційні накладки після цього слід злегка зачистити дрібним наждачним папером.

Якщо зчеплення вже почало пробуксовувати, але є деякий запас фрикційного шару (більше 0,2 мм), можна спробувати відрегулювати вільний хід педалі. Відповідна процедура зазвичай описана в інструкції з ремонту та обслуговування автомобіля. Найчастіше ця операція дозволяє відстрочити ремонт цього вузла.

Якщо накладки стерті практично до заклепок, то тягнути із заміною диска не варто. Коли рівень фрикційних накладок зрівняється із заклепками, ті почнуть тертися об поверхню маховика, дряпаючи його. У результаті може знадобитися заміна маховика.

Зношування інших деталей зчеплення - вижимного підшипника, діафрагмової пружини, вилки вимкнення - також може призводити до пробуксовки. Їх термін служби можна порівняти з ресурсом диска. Тому, якщо потрібна заміна однієї з деталей, а зчеплення загалом пройшло без ремонту близько 70...100 тисяч кілометрів, краще замінити вузол цілком. Це дозволить заощадити час, сили та фінанси. Придбати запчастини на зчеплення за помірними цінами ви можете в інтернет-магазині Китаєць.

І ще одним винуватцем пробуксовки може стати привід зчеплення. Причини можливі в залежності від типу приводу. Це може бути, наприклад, пошкоджений важіль, обірваний або трос, що заїв. Якщо гідравлічний привід, необхідно перевірити всю систему на предмет витоку робочої рідини або прокачати її, видаливши з неї повітря.

В цілому ремонт зчеплення може виявитися дуже складним та трудомістким процесом, що потребує певних навичок та досвіду. Можуть знадобитися спеціальні інструменти. Якщо не впевнені у своїх можливостях, краще відразу звернутися до автосервісу.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69