Який тиск має бути в шинах?
В статті:
- Тиск в шинах рекомендоване виробником
- Як читати таблицю тиску в шинах?
- Чому так важливий моніторинг тиску в шинах?
- Коли перевіряти тиску в колесах?
- Як виміряти тиск в шинах?
- Коли варто підвищувати або знижувати тиск в шинах?
Своєчасна перевірка тиску в шинах автомобіля гарантує високий рівень безпеки під час водіння. Така необхідність зумовлена надчутливістю сучасних безкамерних покришок, через яку кожна яма, бордюр або лежачий поліцейський на шляху - серйозна перешкода, яка знижує тиск всередині автошин.
Оскільки багато автолюбителів звикли визначати тиск в шинах автомобіля нескромним стусаном по колесу, визначити точні показники таким способом їм навряд чи вдасться. Звідси і випливають всі проблеми, адже значне зниження тиску може доставити масу клопоту, аж до аварійних ситуацій. При оптимальних показниках тиску в автошинах водій може в повній мірі відчути не тільки комфорт управління, але і впевненість у власній безпеці.
Тиск в шинах, рекомендований автовиробниками
У кожного автовиробника є свої норми і рекомендації щодо внутрішнього тиску в шинах, яких варто дотримуватися. Знайти цю інформацію можна:
- У керівництві по ремонту та експлуатації автомобіля;
- В таблиці з показниками тиску на дверях з боку водія або на люку бензобаку
- У вигляді QR-коду (актуально для «свіжих» моделей, розташовується зазвичай на дверцятах авто, середній стійці кузова або кришці люка бензобаку).
Виробник вказує не тільки оптимальний рівень тиску в шинах, а й межі, до яких його можна підвищувати або знижувати щодо норми. Величина тиску залежить від типорозміру шин, на деяких авто різниться рекомендований тиск для задніх і передніх коліс. Загалом для більшості легкових авто рекомендований постійний тиск в шинах коливається в діапазоні 2-2,5 атмосфер. Це норма не тільки для комфортної та безпечної їзди, але і для економії палива.
*Виробники шин на маркуванні також вказують показник тиску. Але, цифра на боковині шини - це показник максимального тиску, який шина здатна винести і не луснути.
Якщо вам не вдалося знайти рекомендацій виробника вашого авто по правильному тиску, ви можете зателефонувати до будь-якого офіційного дилера компанії або скористатися наступною таблицею середніх значень для всіх марок легкових і вантажних машин:
25 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | ||||||
Розмір | кгс/см2≈BAR | Розмір | кгс/см2 | Розмір | кгс/см2 | Розмір | кгс/см | Розмір | кгс/см2≈ | Розмір | кгс/см2 |
285/25-R20 | 2.9 | 215/35-R18 | 2.8 | 195/40-R17 | 2.8 | 165/45-R15 | 2.5 | 165/50-R15 | 2.4 | 155/55-R14 | 2.2 |
295/25-R22 | 2.9 | 225/35-R18 | 2.8 | 205/40-R17 | 2.8 | 195/45-R15 | 2.6 | 195/50-R15 | 2.4 | 165/55-R14 | 2.2 |
30 | 255/35-R18 | 2.7 | 215/40-R17 | 2.7 | 195/45-R16 | 2.5 | 205/50-R15 | 2.3 | 165/55-R15 | 2.1 | |
Розмір | кгс/см2≈BAR | 265/35-R18 | 2.6 | 235/40-R17 | 2.6 | 205/45-R16 | 2.4 | 225/50-R15 | 2.3 | 185/55-R15 | 2.1 |
265/30-R19 | 2.8 | 275/35-R18 | 2.5 | 245/40-R17 | 2.5 | 205/45-R17 | 2.7 | 195/50-R16 | 2.4 | 195/55-R15 | 2.1 |
275/30-R19 | 2.8 | 215/35-R19 | 2.8 | 255/40-R17 | 2.5 | 215/45-R17 | 2.6 | 205/50-R16 | 2.3 | 205/55-R16 | 2.2 |
285/30-R19 | 2.8 | 225/35-R19 | 2.8 | 215/40-R18 | 2.8 | 225/45-R17 | 2.5 | 215/50-R16 | 2.3 | 215/55-R16 | 2.3 |
245/30-R20 | 2.9 | 235/35-R19 | 2.8 | 225/40-R18 | 2.7 | 235/45-R17 | 2.4 | 125/50-R16 | 2.3 | 225/55-R17 | 2.3 |
275/30-R20 | 2.9 | 245/35-R19 | 2.8 | 235/40-R18 | 2.6 | 215/45-R18 | 2.4 | 205/50-R17 | 2.4 | 60 | |
255/30-R20 | 2.9 | 255/35-R19 | 2.8 | 245/40-R18 | 2.6 | 225/45-R18 | 2.4 | 215/50-R17 | 2.4 | Розмір | кгс/см2 |
245/30-R22 | 2.9 | 265/35-R19 | 2.9 | 265/40-R18 | 2.6 | 235/45-R18 | 2.6 | 225/50-R17 | 2.4 | 185/60-R14 | 2.0 |
265/30-R22 | 2.9 | 275/35-R19 | 2.8 | 275/40-R18 | 2.8 | 245/45-R18 | 2.5 | 225/50-R18 | 2.5 | 65 | |
285/30-R22 | 2.9 | 245/35-R20 | 2.9 | 225/40-R19 | 2.8 | 255/45-R18 | 2.8 | 235/50-R18 | 2.5 | Розмір | кгс/см2 |
255/35-R20 | 2.9 | 245/40-R19 | 2.9 | 225/45-R19 | 2.8 | 175/65-R13 | 1.9 | ||||
275/35-R20 | 2.9 | 255/40-R19 | 2.9 | 245/45-R19 | 2.7 | 175/65-R14 | 2.0 | ||||
275/40-R19 | 2.9 | 295/45-R19 | 2.8 | 70 | |||||||
245/40-R20 | 2.9 | 265/45-R20 | 2.8 | Розмір | кгс/см2 | ||||||
295/40-R20 | 2.9 | 175/70-R13 | 1.9 |
Як читати таблицю тиску в шинах?
Отже, відкривши люк бензобака або двері з боку водія, ви побачите таблицю з показниками правильного тиску. Для початку визначаємо «індекс» шини, встановленої на ваше авто:
- ширина профілю (мм);
- співвідношення висоти і ширини профілю (%);
- діаметр колеса (дюйми);
- індекс максимального навантаження на покришку (кг).
Наприклад, шини з параметрами 195/55R16 87Н. Знаходимо в табличці цю «формулу» і в тому ж пункті бачимо цифри, що позначають оптимальний тиск в шинах. Найчастіше вони вказані в двох вимірюваннях - bar і psi. Наприклад, 2.2 (32).
Перша категорія цифр показує тиск для передніх покришок, друга - для задніх. Як правило, ці групи цифр однакові, для рідкісних моделей вони розрізняються.
Чому так важливий моніторинг тиску в шинах?
Якщо рівень тиску не є оптимальним, то зменшується площа зіткнення шини з поверхнею дороги, що може привести до великих неприємностей. Бувають два варіанти: надлишковий тиск і недостатній. Надмірний тиск може вплинути на:
- Підвищення зносу підвіски і протектора в центральній його частині;
- Зниження демпфуючих функцій шини. Також при їзді відчувається «підстрибування» і жорсткість;
- Підвищення ймовірності пошкодження покришки при наїзді на якусь перешкоду або яму;
- Зниження керованості, через зменшення площі зчеплення. Особливо зчеплення зменшується взимку, тому перекачані шини збільшують ймовірність виникнення ДТП. Це є причиною того, що тиск в шинах автомобіля взимку важливо підтримувати на певному рівні.
Недостатній тиск для покришок ще страшніший. Він може призвести до:
- Серйозної деформації шини, через що вона може зруйнуватися під час їзди;
- Збільшення температури повітря, і в результаті розшарування основи - «вибух» покришки;
- Посиленому зносу протекторних плечових областей;
- Збільшення ризику аквапланування;
- Розбортування покришки на поворотах;
- Збільшення палива, що спалюється, і в підсумку великих фінансових витрат.
Знижений тиск відбивається і в гаманці автомобіліста: падіння тиску повітря на 20% скорочує експлуатаційний період покришки на 25-30% і десь на 3% збільшує витрати пального. Тиск повітря впливає на витрату бензину, так що за цим моментом варто ретельно стежити.
Невеликі заходи допоможуть зберегти шини. Крім того, автомобіль буде їхати більш стабільно. Якщо покришки підкачати повністю відповідно до вказівок виробника, то істотно зменшується ймовірність виникнення деформації бічних частин гуми, а також знос малюнка протектора.
Якщо за тиском в шинах недостатньо добре дивитися, то можуть з'явитися різноманітні неприємності. Через неправильний розподіл повітря, зчіпні властивості колеса погіршуються. Гума зноситься раніше передбаченого терміну, і вам потрібно буде міняти її.
Тиск потрібно періодично перевіряти і оптимізувати, якщо є така необхідність. Всі знають, що під час експлуатації він поступово зменшується. Залежно від пори року це може бути швидше (взимку в морози) або повільніше (влітку при теплі), але цей процес не зупиняється і його потрібно контролювати. Також, якщо по необережності водія автомобіль проїхав по ямі, то тиск може різко впасти.
Однак, найгірше коли показники тиску на всіх колесах різняться. В такому випадку машина крениться в бік найменш накоченого колеса. Витрата пального може зростати до 10%. При цьому буває ряд випадків, коли навмисне відхилення тиску в шинах від норми на 10-12% може вирішити складну ситуацію. Наприклад, зниження може виручити на вибоїнах, піску, в'язкому бруді або мокрій траві - колесо штучно стає м'яким і поводиться подібно гусениці, підвищуючи прохідність. Невелике перекачування годиться при русі по магістралях на великих швидкостях. Додавання атмосфер для задніх коліс полегшує перевезення вантажів.
Коли перевіряти тиск в колесах?
Згідно з технічним регламентом, вимірювати тиск в шинах необхідно 1 раз на місяць. Якщо настав зимовий період, то перевірку необхідно здійснювати 2 рази в місяць. Але пам'ятайте, що повітря - це газоподібна речовина. При нагріванні воно розширюється, а при холоді - звужується. Тому, не варто перевіряти тиск відразу після зупинки автомобіля, шинам необхідно охолонути. Теж саме при низькому холоді, прилад гарантовано покаже менший тиск, який прийде в норму після руху, коли повітря в шині нагріється.
Як виміряти тиск в шинах?
Багато автовласників інстинктивно штовхають колесо ногою, перевіряючи балон на присутність повітря. Такий спосіб спрацьовує лише частково, коли шина зовсім порожня і їхати вже не можна. Коректно заміряти наявність тиску в шинах, можливо лише за допомогою манометра. Купити прилад не важко, він продається в будь-якому автомагазині. Як же самостійно виміряти тиск в шині?
- Перевіряти тиск слід перед поїздкою, поки повітря в колесах холодне.
- Ставимо автомобіль на рівній ділянці, без упорів в виступи або наїздів на камені і горби.
- Відкручуємо ковпачок ніпеля і силою притискаємо манометр до штуцера накачування на 1-2 секунди. З'єднання має бути максимально герметичним.
- Повторюємо дію 2-3 рази, це допоможе визначити більш точне значення без похибки.
- Якщо тиску не вистачає, то необхідно взяти насос і накачати шину до необхідного значення. Після підкачки потрібно заново зняти параметри тиску (наявність манометра на насосі не забезпечує точності вимірів).
- Якщо тиск виявився вищим норми, то потрібно його прибрати. При цьому періодично вимірюємо кількість повітря. Потім накручуємо ковпачок на штуцер шини і переходимо до наступної шини.
Уважно вивчіть шкалу вимірювальних одиниць манометра, які можуть бути: Вar, kPa, кг/см2 і PSi (фунти) - заходи відрізняються. Наприклад, 2,2 (Bar) дорівнює 220 (kPa) або 31.908 (Psi).
Другий спосіб перевірки тиску - автоматичні системи контролю тиску в шинах. Наприклад, авто преміум-сегменту оснащуються датчиками прямого контролю тиску, які встановлюються прямо в обід колеса. Датчики вимірюють тиск в шинах і їх температуру, а інформацію відправляють в бортовий комп'ютер. При зміні показників тиску надходить застережливий сигнал, або ж на панелі комп'ютера відображається інформація в цифровому і буквеному вигляді. Подібні пристрої прямого контролю можна придбати і встановити окремо: датчики контролю тиску встановлюються в колеса, а приймальний пристрій - в салон.
Схожа система входить до складу антиблокувальної системи (ABS), але діє інакше. Система ABS вимірює не тиск в шинах, а швидкість обертання коліс, і робить висновки. Справа в тому, що при зниженні тиску змінюється діаметр шини, і колесо починає крутитися швидше, щоб «нагнати» інші. Система фіксує ці зміни, звіряє їх з допустимими значеннями, що зберігаються в пам'яті, і інформує про розбіжності.
Ще тиск можна перевірити за допомогою ковпачків-індикаторів, які накручуються на вентилі шин. Такі датчики контролю тиску зверху прозорі, і ця частина служить як індикатор: зміна кольору говорить про поточний стан коліс. Очевидні недоліки подібної системи контролю в тому, що з її допомогою неможливо оцінити зміну тиску в шинах під час руху, необхідна зупинка і візуальний огляд.
Коли варто підвищувати або знижувати тиск в шинах?
В інструкціях по експлуатації автомобілів значення робочого тиску частіше вказуються при частковому завантаженні і рідше - при повному. Практично всі власники авто, як правило, знають тільки одне значення - перше. Про те, що після повного завантаження воно зростає, а тим більше про те, яким воно має бути, рідко хто замислюється. В цьому і полягає небезпека. Уявіть собі, що ви дуже завантажили машину і десь на трасі вам захотілося виміряти тиск. Замість покладених двох атмосфер манометр покаже всі три, що вище норми. Реакція на це одна - довести тиск до норми, тобто приспустити шини. В результаті завантажений автомобіль рухатиметься на напівспущених колесах, що тягне за собою зменшення їх ресурсу і збільшення витрат.
Для їзди по бездоріжжю і при подоланні водних перешкод тиск в шинах можна не змінювати. В дійсно складних умовах, при нестачі тяги, можна потроху знижувати тиск для поліпшення зчеплення з поверхнею. Після подолання важкої ділянки необхідно обов'язково відновити нормальний тиск. У будь-якому випадку, щоб уникнути пошкодження шини, не треба знижувати тиск в шинах нижче 1 атм.
При їзді по камінню і снігу підтримуйте тиск в нормі, так як знижений тиск збільшує ризик пошкодження шини. Для подолання сипучого піску можна знизити тиск для збільшення тяги.
Правильний тиск в шинах дозволяє використовувати максимум можливостей автомобіля, збільшує термін експлуатації шин. Тиск в шинах безпосередньо впливає на безпеку, керованість і комфорт при водінні автомобіля. Тому необхідно правильно накачувати шини і регулярно вимірювати рівень тиску в них. Нехай управління вашим автомобілем буде тільки в радість!