УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як перевірити паливний насос. Діагностика бензонасосу в машині

В статті:

Паливний насос, як зрозуміло з назви, покликаний прокачувати пальне у системі живлення мотора. Щоб форсунки могли впорскувати достатньо бензину в циліндри двигуна, в паливній системі необхідно підтримувати певний тиск. Саме це завдання і виконує бензонасос. Якщо паливний насос починає барахлити, це негайно відбивається на роботі двигуна. У багатьох випадках діагностика та усунення несправностей бензонасоса цілком доступні для самостійного виконання автолюбителями.

Будова та функціонування паливного насоса

За старих часів бензонасоси нерідко були механічними, але такі пристрої давно вже стали історією, хоча їх ще можна зустріти на старих машинах з карбюраторними двигунами. Усі сучасні автомобілі обладнають електричним насосом. Він входить у роботу, коли спрацьовує відповідне реле. А спрацьовування реле відбувається при вмиканні запалювання. Краще кілька секунд почекати з прокручуванням стартера, за цей час насос створить у паливній системі достатній тиск для нормального запуску двигуна. При глушенні мотора реле, що запускає бензонасос, знеструмлюється, і прокачування палива в систему припиняється.

Як правило, бензонасос розміщується всередині паливного бака (пристрій занурювального типу). Таке розташування дозволяє вирішити проблему охолодження та змащування насоса, які відбуваються за рахунок омивання паливом. Там же, в бензобаку, зазвичай знаходиться з поплавком датчик рівня палива і перепускний клапан з каліброваної пружиною, що регулює тиск в системі. Крім того, на вході насоса є сіточка грубої фільтрації, що не пропускає відносно велике сміття. Разом усі ці пристрої становлять єдиний паливний модуль.

1.jpg

Електрична частина насоса є електромотором постійного струму, що працює від бортової мережі з напругою 12 В.

Найбільшого поширення набули бензонасоси відцентрового (турбінного) типу. У них на вісь електромотора насаджена крильчатка (турбінка), лопаті якої здійснюють нагнітання палива в систему.

2.jpg

Рідше зустрічаються насоси з механічною частиною шестерного та роликового типу. Зазвичай це пристрої виносного типу, які монтуються у розрив паливної магістралі.

У першому випадку на осі електродвигуна розташовані дві шестерні одна всередині іншої. Внутрішня обертається на ексцентриковому роторі, внаслідок чого у робочій камері поперемінно утворюються області з розрідженням та підвищеним тиском. Завдяки різниці тисків і відбувається прокачування палива.

У другому випадку замість шестерень різницю тиску в нагнітачі створює ротор з розташованими по периметру роликами.

Оскільки шестерні і роторно-роликові насоси встановлюються поза паливним баком, то головною їх проблемою стає перегрів. Саме тому такі пристрої майже не використовуються в автотранспорті.

Причини виникнення проблем із насосом

Паливний насос – досить надійний пристрій. За нормальних умов експлуатації він живе в середньому приблизно 200 тисяч кілометрів пробігу. Але певні чинники можуть суттєво вплинути термін його служби.

Головний ворог бензонасоса - бруд у системі. Через неї насосу доводиться працювати у більш напруженому режимі. Підвищений струм в обмотці електродвигуна сприяє його перегріву та підвищує ризик обриву дроту. Пісок, металева тирса та інші відкладення на лопатях руйнують крильчатку і можуть викликати її заклинювання.

Сторонні частки здебільшого потрапляють у паливну систему разом із бензином, який на заправних станціях найчастіше не відрізняється чистотою. Для очищення палива в автомобілі є спеціальні фільтри — сіточка грубої фільтрації, що вже згадувалася, і паливний фільтр тонкого очищення.

Паливний фільтр - розхідник, що підлягає періодичній заміні. Якщо його вчасно не замінити, бензонасос буде надриватися, насилу прокачуючи паливо через забитий фільтруючий елемент.

Сітка грубої очистки також засмічується, але на відміну від фільтра її можна промити та використовувати далі.

Іноді бруд накопичується на дні паливного бака, що може призводити до швидкого засмічення фільтрів. У цьому випадку бак потрібно промити.

Вкорочує життя паливного насоса та звичка деяких водіїв їздити на залишках пального, доки не загориться сигнальна лампочка. Адже в цьому випадку насос знаходиться поза бензином і позбавлений охолодження.

Крім того, бензонасос може барахлити через електричні проблеми - пошкоджена проводка, окислені контакти в роз'ємі, запобіжник, що згорів, пускове реле, що вийшло з ладу.

До рідкісних причин, що викликають неправильну роботу паливного насоса, відносяться його неправильна установка і деформація бака, наприклад, в результаті удару, через що паливний модуль і насос, що знаходиться в ньому, можуть отримати пошкодження.

Що вказує на неправильну роботу бензонасосу

Якщо насос несправний, це в першу чергу позначиться тиску в системі подачі палива в двигун. При заниженому тиску не забезпечуватиметься оптимальний склад повітряно-паливної суміші в камерах згоряння, а отже, у роботі двигуна виникнуть проблеми.

Зовнішні прояви можуть бути різними:

  • Звучання двигуна може трохи відрізнятися від звичного, особливо під час прогріву. Такий симптом характерний для ранньої стадії хвороби бензонасосу.
  • Відчутна втрата потужності. Спочатку позначається переважно високих оборотах і під час руху підйомі. Але в міру погіршення стану насоса посмикування і періодичні уповільнення можуть виявлятися і в звичайних режимах на рівних ділянках дороги.
  • Троїння, плаваючі оберти - ознаки подальшого посилення ситуації.
  • Підвищений шум або гучний гул, що доноситься з паливного бака, говорить про необхідність термінового втручання. Або сам насос на останньому подиху, або він не справляється з навантаженням через забруднення в системі. Не виключено, що просте очищення сітки грубої фільтрації врятує бензонасос від смерті. Проблему може створювати також паливний фільтр, який здійснює тонке очищення, якщо він бракований або давно не змінювався.
  • Проблеми із запуском. Справи дуже погані, навіть прогрітий двигун запускається важко. Необхідність тривалого прокручування стартера означає, що насос не може створити в системі достатній для запуску двигуна тиск.
  • Двигун глохне під час натискання на педаль газу. Як кажуть, "приїхали"...
  • Відсутність звичного звуку із бензобака говорить про те, що паливний насос не працює. Перш ніж ставити хрест на насосі, потрібно перевірити реле, що запускає, запобіжник, цілісність проводів і надійність контактів у роз'ємі.

Потрібно мати на увазі, що деякі з перерахованих симптомів можуть вказувати не тільки на паливний насос, але і на ряд інших деталей - датчик масової витрати повітря, датчик положення дросельної заслінки, привод заслінки, регулятор холостого ходу, засмічений повітряний фільтр, невідрегульовані зазори клапанів.

Якщо є сумніви щодо справності насоса, варто провести додаткову діагностику, зокрема виміряти тиск у системі.

Перевірка тиску в паливній системі

При будь-яких маніпуляціях, пов'язаних із системою подачі палива, слід пам'ятати про ризик загоряння бензину, який може пролитися при від'єднанні паливопроводів, заміні паливного фільтра, підключенні манометра і т.д.

Вимірювання тиску провадиться за допомогою паливного манометра. Крім того, для підключення, можливо, знадобиться перехідник або трійник. Іноді вони йдуть у комплекті приладу, інакше доведеться придбати їх окремо. Можна використовувати повітряний (шинний) манометр, однак такий прилад розрахований на значно вищий тиск, і на початку шкали даватиме суттєву похибку.

Насамперед потрібно скинути тиск у системі. Для цього потрібно знеструмити бензонасос, вийнявши реле, що його запускає, або відповідний запобіжник. Де знаходиться реле та запобіжник, можна дізнатися із сервісної документації автомобіля. Потім потрібно запустити мотор із знеструмленим насосом. Оскільки підкачування палива не буде, то мотор заглухне за кілька секунд, вичерпавши залишки бензину в рампі.

Далі потрібно знайти спеціальний штуцер на паливній рампі та приєднати манометр. Якщо на рампі немає місця для підключення манометра, прилад можна під'єднати через трійник до вихідного штуцера паливного модуля.

Встановіть на місце пускове реле (запобіжник) та запустіть двигун.

Для бензинових двигунів пусковий тиск має становити приблизно 3...3,7 bar (атмосфери), на неодружених оборотах — близько 2,5...2,8 bar, при перетиснутій зливальній трубці (зворотні) — 6...7 bar .

Якщо манометр має градуювання шкали у МегаПаскалях, співвідношення одиниць виміру таке: 1 MPa = 10 bar.

Зазначені значення усіреднені і можуть відрізнятися в залежності від параметрів конкретного двигуна.

Повільне підвищення тиску під час пуску вказує на сильне забруднення паливного фільтра. Іншою причиною може бути мала кількість палива в баку, у цьому випадку насос може засмоктувати повітря, яке, як відомо, легко стискається.

Коливання стрілки манометра на неодружених оборотах двигуна говорить про неправильну роботу регулятора тиску палива. Або ж просто засмітилася сітка грубої очистки. До речі, в деяких випадках колба паливного модуля може мати додаткову сітку, яку також слід перевірити і при необхідності промити.

Вимкніть двигун і простежте за показаннями манометра. Тиск повинен відносно швидко впасти приблизно до 0,7...1,2 bar і деякий час залишатись на цьому рівні, потім він повільно знижуватиметься протягом 2...4 годин.

Швидке зменшення показань приладу до нуля після зупинки двигуна може свідчити про несправність регулятора тиску палива.

Щоб оцінити продуктивність паливного насоса, ніякі прилади не знадобляться. Для цього потрібно від'єднати від рампи обратку, а замість нього під'єднати шланг і направити його в окрему ємність із мірною шкалою. За 1 хвилину насос, що працює, в нормі повинен накачати приблизно півтора літра палива. Це значення може відрізнятися залежно від моделі насоса та параметрів паливної системи. Занижена продуктивність свідчить про проблеми із самим насосом чи забруднення паливної магістралі, форсунок, фільтра, сітки тощо.

Перевірка справності насоса

Поворот ключа запалювання подає напругу 12 на реле, що запускає бензонасос. Протягом кількох секунд з паливного бака виразно чути гул працюючого насоса, що створює необхідний тиск у системі. Потім, якщо двигун не запущено, він зупиняється, при цьому зазвичай можна почути клацання реле. Якщо цього немає, потрібно з'ясовувати причину неполадки. І починати слід із перевірки електроживлення.

1. Насамперед знаходимо та перевіряємо цілісність запобіжника, через який запитується бензонасос. Перевірити можна візуально чи омметром. Запобіжник, що згорів, міняємо на аналогічний такого ж номіналу (розрахований на такий же струм). Якщо все запрацювало, радіємо, що легко відбулися. Але цілком імовірно, що новий запобіжник також згорить. Це означатиме, що в його ланцюзі є коротке замикання. Подальші спроби заміни запобіжника безглузді, допоки КЗ не усунуто.

Коротити можуть дроти - як на корпус, так і між собою. Визначити можна шляхом продзвонювання омметром.

Міжвиткове замикання може бути і в обмотці електродвигуна - впевнено діагностувати його продзвоном складно, оскільки опір справної обмотки моторчика зазвичай становить всього 1...2 Ом.

Перевищення допустимого струму може бути викликане механічним заклинюванням електромотора. Щоб перевірити це, доведеться витягти паливний модуль та демонтувати бензонасос.

2. Якщо насос не запускається, можливо реле, що несправно запускає.

Злегка постукайте по ньому, наприклад, рукояткою викрутки. Можливо, контакти просто залипли.

Спробуйте вийняти його та вставити назад. Це може спрацювати, якщо окислилися клеми.

Продзвоніть реле обмотку, щоб переконатися, що вона не в обриві.

Зрештою, можна просто замінити реле на запасне.

Зустрічається й інша ситуація — насос запустився, але не вимикається через те, що контакти реле не розімкнулися. Залипання в більшості випадків можна усунути постукуванням. Якщо це вдається, то реле необхідно замінити.

3. Якщо запобіжник і реле в порядку, але насос не запускається, перевірте, чи напруга 12 В доходить до роз'єму на паливному модулі.

Підключіть до клем роз'єму щупи мультиметра в режимі вимірювання постійної напруги на межі 20...30 В. Якщо мультиметра немає, можна підключити лампочку на 12 Вольт. Увімкніть запалювання та перевірте показання приладу або загоряння лампочки. Якщо напруга відсутня, перевірте цілісність проводки та наявність контакту у роз'ємі.

4. Якщо напруга живлення надходить на роз'єм паливного модуля, але наш пацієнт, як і раніше, не подає ознак життя, потрібно витягнути його на світ божий і прокрутити вручну, щоб переконатися у відсутності (або наявності) механічного заклинювання.

Потім слід перевірити обмотку омметром. Якщо вона в обриві, то можна остаточно констатувати смерть бензонасоса і замовляти новий паливний насос у продавця, що заслуговує на довіру. Не витрачайте час на реанімацію. Це безперспективна справа.

Якщо обмотка продзвонюється, можна перевірити пристрій, подавши на нього напругу безпосередньо від акумулятора. Працює — повертайте його на місце та переходьте до наступного пункту перевірки. Ні — купуйте та встановлюйте новий бензонасос.

Запускати вилучений з бака паливний насос можна лише короткочасно, тому що в нормі він охолоджується та змащується бензином.

5. Якщо вже розібрали паливний модуль, саме час перевірити і промити сітку грубої фільтрації. Використовуйте щітку та бензин, але не перестарайтеся, щоб не порвати сіточку.

6. Перевірте регулятор тиску палива.

Регулятор може викликати підозру, якщо тиск у системі швидко знижується до нуля після вимкнення двигуна. У нормі він повинен повільно знижуватися протягом кількох годин. Також через його несправність тиск у системі може бути істотно нижчим за норму при працюючому насосі, так як частина бензину постійно повертатиметься в бак через відкритий зворотний клапан.

У деяких випадках клапан, що заклинив, можна повернути в нормальне положення. Для цього потрібно затиснути шланг звороту і запустити бензонасос (включити запалення). Коли тиск у системі досягне максимуму, необхідно різко відпустити шланг.

Якщо виправити ситуацію в такий спосіб не вдасться, регулятор тиску палива доведеться замінити.

7. Промийте інжекторні форсунки. Вони теж можуть засмічитися та ускладнити роботу бензонасоса, викликаючи його підвищений шум. Рідше зустрічається засмічення паливопроводів та рампи, але повністю виключати це не можна.

8. Якщо все перевірено та промито, паливний фільтр замінено, а бензонасос все одно голосно шумить і погано прокачує паливо, залишається один — купувати новий пристрій, а старий відправляти на заслужений відпочинок. При цьому не обов'язково купувати паливний модуль у зборі, достатньо придбати лише сам моторчик.

Правильна експлуатація продовжить життя паливного насоса

Оскільки левова частка сторонніх частинок потрапляє в паливну систему під час заправки, можна сказати, що чистота палива — запорука здоров'я бензонасоса.

  • Намагайтеся заправлятися якісним пальним на перевірених АЗС.
  • Не використовуйте для зберігання бензину старі металеві каністри, які можуть мати корозію внутрішніх стін.
  • Вчасно змінюйте / очищайте елементи, що фільтрують.
  • Уникайте повного спустошення бака, в ньому постійно має бути хоч би 5...10 літрів палива. В ідеалі він завжди має бути заповнений як мінімум на чверть обсягу.

Ці прості заходи дозволять надовго зберегти паливний насос у хорошому стані та уникнути неприємних ситуацій, пов'язаних із його виходом з ладу.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69