УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як працює нейтралка на автоматі та як нею користуватися?

В статті:

Хоча механічна трансмісія, як і раніше, має чимало прихильників, але все більше автолюбителів віддають перевагу автоматичним коробкам перемикання передач (АКПП). Популярні також роботизовані КПП та варіатори, які помилково вважають різновидами коробок-автоматів.

Насправді коробка-робот є механічною КПП з автоматизованим управлінням зчепленням та перемиканням швидкостей, а варіатор — взагалі окремий різновид безступінчастої трансмісії, і по суті його навіть не можна назвати коробкою передач.

Тут ми говоритимемо тільки про класичну коробку-автомат.

Коротко про будову АКПП

Основу її механічної частини складають планетарні ряди - редуктори, в яких кілька шестерень розміщуються всередині великої шестерні в одній із нею площині. Саме вони призначені для зміни передавального числа під час перемикання швидкостей. Перемикаються передачі за допомогою пакетів фрикціонів (фрикційних муфт).

Гідротрансформатор (або просто "бублик") передає крутний момент від двигуна до КПП. Функціонально він відповідає зчепленню у механічних коробках передач.

Процесор блоку керування отримує інформацію від низки датчиків та керує роботою розподільчого модуля (гідравлічного блоку). Основними елементами розподільчого модуля є електромагнітні клапани (їх часто називають соленоїдами) та золотники-розподільники. Завдяки їм відбувається перенаправлення робочої рідини та спрацьовування фрикціонів.

Такий дуже спрощений опис коробки-автомата, яка дозволяє водієві не думати про перемикання швидкостей і робить керування авто більш комфортним порівняно з механічною КПП.

Але навіть при відносно простому управлінні питання щодо використання АКПП залишаються. Особливо гострі суперечки виникають щодо режиму N (нейтраль).

2.jpg

Призначення нейтралі в автоматичній КПП

На нейтральній передачі крутний момент на коробку передач не передається, відповідно, колеса не обертаються, машина стоїть. Це справедливо як механічної, так автоматичної КПП. У разі механічної трансмісії нейтральна передача використовується регулярно, її часто включають на світлофорах, короткочасних зупинках, а також під час руху по накату. Коли нейтралка включена на механічній КПП, водій може прибрати ногу з педалі зчеплення.

Пересідаючи з механіки на автомат, багато хто продовжує використовувати нейтраль аналогічним чином. Однак принцип роботи коробки-автомата зовсім інший, тут немає зчеплення, і режим нейтральної передачі має обмежене застосування.

Якщо селектор поставити в положення "N", гідротрансформатор буде обертатися, але фрикційні диски виявляться розімкненими, а зв'язок між двигуном і колесами буде відсутній. Так як у цьому режимі вихідний вал та колеса не заблоковані, то машина здатна рухатися і її можна відбуксирувати або закотити на платформу евакуатора. Ще можна вручну розкачати машину, що застрягла в снігу або бруду. Цим обмежується призначення нейтральної передачі в АКПП. Використовувати її в якихось інших ситуаціях не потрібно.

Нейтраль у пробці та на світлофорі

Чи переводити важіль у позицію "N" на світлофорі та при русі в пробці? Одні роблять це за звичкою, інші таким чином дають відпочити нозі, яка змушена довго утримувати педаль гальма, треті під'їжджають до світлофора накатом, сподіваючись заощадити паливо.

Практичного сенсу у всьому цьому немає. Коли ви стоїте на світлофорі, а перемикач знаходиться в положенні "D", масляний насос створює стабільний тиск у гідравлічному блоці, відкритий клапан, що забезпечує притискання фрикційних дисків першої передачі. Машина поїде, щойно ви відпустите педаль гальма. Жодного пробуксовування фрикціонів при цьому не буде. Для коробки-автомата це штатний режим роботи.

Якщо ж ви постійно переходите з "D" на "N" і назад, то щоразу відкриваються і закриваються клапани, стискаються і розтискаються фрикціони, зачіплюються і розчіплюються вали, спостерігаються перепади тиску в гідроблоці. Все це потихеньку, але завжди і зовсім невиправдано зношує коробку передач.

Є також ризик натиснути на газ, забувши повернути селектор у положення D. А це вже загрожує ударом при перемиканні, що може призвести до пошкодження КПП.

Якщо в довгій пробці втомилася нога або в темну пору доби не хочете світити стоп-сигналами в очі тому, хто стоїть ззаду, можна переключитися на нейтралку. Тільки не забувайте, що у цьому режимі колеса розблоковані. Якщо дорога має ухил, машина може покотитися, а значить, доведеться задіяти ручне гальмо. Тому простіше та надійніше в таких ситуаціях перемикатися на паркінг (P).

Те, що на нейтралці нібито заощаджується паливо, — давній та живучий міф. Їзда накатом на нейтральній передачі з метою економії пального була актуальна років 40 тому. У сучасних автомобілях подача повітряно-паливної суміші до циліндрів двигуна практично припиняється, якщо відпустити педаль газу. А на нейтральній передачі двигун переходить у режим холостого ходу, споживаючи досить значну кількість пального.

3.jpg

Коли не можна перемикатися на нейтралку?

Багато при спуску під гору включають нейтралку і їдуть накатом. Якщо ви так робите, то забули дещо з того, чого вас навчали в автошколі. Замість економії ви отримуєте підвищену витрату палива, але це ще півбіди. Через слабкіше зчеплення коліс з дорогою ви в такій ситуації змушені будете постійно підгальмовувати, а значить зростає ризик перегріву колодок. Гальма можуть відмовити в самий невідповідний момент.

Крім того, помітно знизяться можливості керування автомобілем. Наприклад, ви не зможете збільшити швидкість, якщо виникне така потреба.

Безпосередньо для автоматичної коробки така їзда теж не обіцяє нічого хорошого. На нейтральній передачі знижується тиск у масляній системі. З цієї причини більшість виробників забороняють на нейтралці перевищувати швидкість 40 км/год і проїжджати відстань понад 30-40 кілометрів. В іншому випадку можливе перегрівання та пошкодження деталей АКПП.

Якщо ви на швидкості переведете важіль у положення "N", нічого страшного не станеться. Але повернутися в режим "D" без шкоди для коробки можна тільки після повної зупинки автомобіля. Це стосується і режимів паркування (P) та заднього ходу (R).

Перемикання коробки-автомата з нейтралки та в позицію "D" під час руху призведе до різкої зміни тиску в гідравліці коробки, а зачеплення валів відбудеться за різної швидкості їх обертання.

Вперше чи вдруге, можливо, все обійдеться. Але якщо ви регулярно перемикаєтеся в положення "N", скочуючи з гірки, краще заздалегідь поцікавтеся вартістю ремонту автоматичної КПП. Швидше за все у вас зникне бажання постійно смикати перемикач.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69