УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Як зрозуміти, що котушка запалювання вийшла з ладу?

В статті:

Без системи запалювання не працюватиме жоден двигун внутрішнього згоряння. Хоча старі дизелі могли працювати взагалі без електрики, але ті часи вже практично минули. Сьогодні ж будь-який мотор так чи інакше оснащується цією системою, серцем якої є котушка запалювання. Будучи пристроєм, досить простим, котушка може створити серйозні неприємності власнику автомобіля.

Причини несправності котушки запалювання

Незважаючи на те, що котушки запалювання розраховані на тривале використання, зростаючі вимоги до них означають, що вони можуть вийти з ладу. Серед основних причин їхньої поломки можна виділити такі.

1.jpg

Ушкоджені свічки запалювання або їх дроти. Несправна свічка запалювання, яка має підвищений опір, викликає зростання вихідної напруги. Якщо вона перевищує 35 000 вольт - може статися пробій ізоляції котушки, який призведе до короткого замикання. Це може стати причиною зниження вихідної напруги, пропусків запалювання під навантаженням та/або поганого запуску двигуна.

Зношування свічки запалювання або збільшений зазор. У міру зношування свічки буде збільшуватися і встановлений на ній зазор між двома електродами. Це означає, що для створення іскри котушці буде необхідно генерувати більш високу напругу. Збільшене навантаження на котушку може стати причиною перевантаження і перегріву.

Пошкодження внаслідок вібрації. Постійне зношування через вібрацію двигуна може стати причиною пошкодження обмоток та ізоляції котушки запалювання, внаслідок чого може виникнути коротке замикання або обрив у вторинній обмотці. Також може послабити кріплення електричного роз'єму, підключеного до свічки запалювання, що змусить котушку запалювання виконувати додаткову роботу для створення іскри.

Перегрів. Внаслідок свого розташування котушки часто схильні до впливу високої температури, яка виникає в процесі роботи двигуна. Це може знизити можливість котушок проводити струм, що, у свою чергу, призведе до зниження їхньої продуктивності та довговічності.

Змінний опір. Коротке замикання або низький опір в обмотці котушки збільшить кількість електрики, що протікає через неї. Це може вивести з ладу всю систему запалювання автомобіля. Зміна опору може також спричинити створення слабкої іскри, що призведе до неможливості завести автомобіль і пошкодження як котушки, так і розташованих рядом елементів.

Попадання рідини. У більшості випадків джерелом рідини є витік оливи через пошкоджене прокладання клапанної кришки. Ця олива накопичується і ушкоджує як котушку, так і свічку. Вода із системи кондиціонування, наприклад, також може проникати у систему запалювання. В обох випадках, щоб уникнути повторних аналогічних поломок, важливо усунути першопричину несправності.

Як зрозуміти, що котушка запалювання вмирає?

Наведені нижче несправності можуть бути викликані й іншими причинами, тому діагностику все ж таки варто проводити комплексно, у тому числі перевіривши і стан котушок запалювання.

Так, симптоми пробою можна розділити на два типи – поведінкові та візуальні. До поведінкових належить:

  • Світиться індикатор перевірки двигуна.
  • Підвищена витрата палива.
  • Простріл у вихлопній системі. Виникає, коли паливо, яке не згоріло в камері згоряння, потрапляє у вихлопну систему.
  • Зупинка двигуна. Несправна котушка запалювання подаватиме струм на свічки з перебоями, що може призвести до зупинки двигуна.
  • Пропуск запалювання. Через недостатню потужність, що розвивається одним або декількома циліндрами, у двигуні можуть виникати пропуски запалювання, особливо під час набору швидкості.
  • Проблеми із запуском двигуна. Якщо на одну або кілька свічок не подається достатнього заряду, двигун буде дуже складно завести. Автомобілі з однією котушкою можуть взагалі не завестися.
  • Двигун починає «троїти». І з часом ситуація все посилюється, втрачається потужність і динаміка двигуна. "Троїння" частіше виникає в дощову (вологу) погоду і при запуску двигуна "на холодну".
  • При спробі швидкого розгону відбувається «провал», а при роботі на холостому ході аналогічно різко не підвищуються оберти двигуна. Також має місце втрата потужності під навантаженням.
  • У деяких випадках (на більш старих машинах) можлива поява в салоні запаху незгорілого бензину. На нових автомобілях аналогічна ситуація може бути, коли замість більш-менш чистих вихлопних газів до них додається запах незгорілого бензину.

2.jpg

Крім усього вище переліченого, ознаки несправності котушки можна побачити і при візуальному огляді:

  • Наявність на корпусі котушки «доріжок пробою». Тобто характерних темних смуг, через які «прошиває» електрику. У деяких, особливо «занедбаних» випадках, на доріжках мають місце окалини.
  • Зміна (помутніння, почорніння) кольору діелектрика на корпусі котушки запалювання.
  • Потемніння електричних контактів та роз'ємів, які виникли внаслідок їх підгоряння.
  • Сліди перегріву на корпусі котушки. Зазвичай вони виражаються у деяких «патьоках» чи зміні геометрії корпусу в деяких місцях. У «важких» випадках може бути горілий запах.
  • Висока забрудненість на корпусі котушки. Особливо поблизу електричних контактів. Справа в тому, що електричний пробій може відбуватися саме по поверхні пилу або бруду. Тому бажано не допускати такого стану.

Основна ознака несправності котушки - відсутність займання паливної суміші. Однак така ситуація виникає не завжди, оскільки в певних випадках частина електричної енергії все ж таки йде на свічку, а не тільки на корпус. І тут необхідно провести додаткову діагностику.

Описані вище ознаки несправності актуальні у разі, якщо в двигуні встановлені індивідуальні котушки запалювання. Якщо конструкцією передбачено встановлення однієї, загальної для всіх циліндрів, котушки - то двигун заглухне зовсім (це, власне, одна з причин, чому на сучасних машинах встановлюють кілька індивідуальних модулів).

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69