УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Що робити, якщо при гальмуванні машину відводить убік

В статті:

Мимовільне відхилення машини від прямолінійного руху — проблема, що досить часто зустрічається. Автомобіль може тягнути праворуч або ліворуч, коли водій просто їде з постійною швидкістю і не повертає кермо. Або ж машину відводить убік під час гальмування. У подібних ситуаціях погіршується керованість транспортним засобом, вести машину втомлює, тому що час від часу доводиться коригувати кермо. Крім того, підвищується ризик виїхати на зустрічну смугу або опинитися в кюветі.

Причини такої поведінки автомобіля можуть бути різними, іноді вони дуже банальні і легко усувні, іноді для виявлення та усунення несправності потрібна допомога фахівця. Нерідко причини криються в колесах або підвісці, але часто відведення автомобіля в бік пов'язане з неполадками в гальмівній або рульовій системі. Саме ці системи найбільш критичні у плані безпеки водіння, а тому потрібно дуже серйозно ставитися до будь-яких симптомів, які вказують на можливі несправності у них.

З чого почати, якщо гальмування супроводжується відхиленням машини убік

2.jpg

Перш ніж лізти в нетрі, варто почати із простих речей.

Для початку потрібно чітко визначити, в яких умовах та в яких ситуаціях машину зносить убік.

Часто дорога має ухил праворуч, і це може спричинити відхилення від прямолінійного руху, у тому числі під час гальмування. Щоб виключити цей фактор, потрібно знайти рівну ділянку та перевірити поведінку машини на ній.

Іноді на дорожньому покритті є колія, яка позначається на напрямі руху. Колія частіше впливає на рух накатом, але іноді може призводити до занесення при гальмуванні. Цей фактор також слід перевірити.

Перевірте тиск у шинах та вирівняйте його. Нерідко це вирішує проблему.

Далі варто загнати машину на оглядову яму або скористатися підйомником і оглянути елементи підвіски та гальмівної системи на предмет очевидних неполадок - підтікання гальмівної рідини, погано затиснутих хомутів на штуцерах, механічних пошкоджень, незатягнутих болтів кріплення маточини, деталей підвісу.

Якщо явних несправностей не виявлено, слід приступити до ретельнішого пошуку причин.

Несправності гальм, через які машину веде вліво або вправо при гальмуванні

3.jpg

Коли автомобіль відхиляється убік під час гальмування, спочатку несправність слід шукати в гальмівній системі. Найчастіше причина криється в гальмівному механізмі одного з коліс або є проблема з гідравлікою, через що тиск в системі падає, і поршень циліндра не може ефективно притиснути колодку до гальмівного диска. Коли є відмінності у спрацьовуванні гальм праворуч і ліворуч, тоді при гальмуванні і відбувається відведення убік. Машина відхиляється в той бік, з якого колодки сильніше притискаються до диска.

На відведення автомобіля у бік впливають як передні, так і задні гальма, хоча задні меншою мірою. Ручник також слід виключати з числа підозрюваних.

У гальмівній системі можна виділити 5 ситуацій, у яких гальмування супроводжуватиметься відхиленням від прямолінійного руху.

Не спрацьовують гальма на одному із коліс

Гальмівні колодки не притискаються до диска, колесо продовжує обертатися, тоді як протилежне загальмовується. Той бік, на якому колесо все ще обертається, йде вперед, а в результаті машину розвертає, причому досить сильно. Наприклад, якщо не спрацьовує гальмівний механізм на правому передньому колесі, автомобіль під час гальмування заноситиме ліворуч.

Аналогічна ситуація спостерігатиметься і у випадку, коли не спрацьовує гальмо на одному із задніх коліс, лише відхилення буде менш значним.

Можливі причини відсутності спрацьовування колісного гальмівного циліндра:

  • поршень заклинив у вихідній позиції та колодка не притискається до диска;
  • у конструкції супорта з плаваючою скобою може заклинити напрямний палець;
  • у гідравлічній системі є повітряна пробка, що перешкоджає створенню достатнього тиску для видавлювання поршня з циліндра;
  • розгерметизація гідравліки, через що відбувається витікання робочої рідини;
  • гальмівна рідина надто стара. З часом ТЖ вбирає в себе вологу і може закипати при нижчій температурі. У цьому випадку сильне місцеве нагрівання при різкому гальмуванні здатне викликати кипіння ТЖ і утворення парової пробки;
  • гумовий гальмівний шланг зношений і роздмухується, коли натискається гальма педаль, а до колісного циліндра тиск ТЖ практично не доходить. Такий шланг потрібно замінити.

Поршень одного з колісних циліндрів заклинив максимально висунутому положенні

4.jpg

Заклинити може також спрямовуючий палець супорта з плаваючою скобою. Результат буде аналогічним.

У цьому випадку колодка постійно притиснута до гальмівного диска і відбувається постійне підгальмовування колеса. У такій ситуації в перший момент гальмування машину трохи кине в той бік, з якого знаходиться механізм, що заклинив. Потім, коли гальмівний зусилля на протилежному колесі зрівняється, машина продовжить гальмувати прямолінійно.

Про заклинювання поршня або супорта в робочому положенні можуть говорити інші явні ознаки:

  • відхилення машини від прямолінійного руху через підгальмовування одного з коліс;
  • скрегіт колодки, що труться про гальмівний диск;
  • сильне нагрівання гальмівного диска через постійне тертя. Обережно! Не торкайтеся диска голими руками, коли перевірятимете його. Можливий серйозний опік;
  • іноді може вібрувати кермо.

Типові причини, що призводять до заклинювання поршня:

  • корозія через попадання води та бруду. Це зазвичай трапляється, коли пошкоджено пильовик;
  • стара, брудна гальмівна рідина;
  • деформація поршня. Таке нерідко відбувається, коли до краю стерті колодки або надмірно зношений диск. Щоб притиснути колодки, що стали тонкими до диска, поршню доводиться висуватися з циліндра далі, і в момент гальмування він піддається серйозному навантаженню на вигин.

Якщо гальмівний механізм заклинив, необхідно розібрати, почистити, замінити зношені деталі.

Поршень слід очистити від бруду, засохлого мастила та слідів корозії, а потім відшліфувати. Подібним чином слід зробити і з внутрішньою поверхнею циліндра. За наявності значних деформацій, задир, глибоких подряпин нормальна робота гальмівного циліндра неможлива, у разі залишається лише заміна.

Вразливе місце гальмівного механізму з плаваючою скобою - направляючі пальці, по яких зміщується супорт. Саме вони найчастіше стають винуватцями заклинювання. Причини — бруд, корозія, старе мастило або його відсутність. А трапляється це через пошкоджений пильовик та нерегулярне обслуговування механізму.

Напрямні супорта та отвори для них також потрібно добре очистити та відшліфувати. Переконайтеся у відсутності деформації напрямних, інакше замініть їх.

Змащувати поршень і направляючі слід мастилом, спеціально призначеним для супортів.

Після завершення ремонту перевірте рівень гальмівної рідини та прокачайте систему.

У гідравліці гальмівної системи є повітряний затор

При натисканні педалі гальма стискатиметься повітря, а вплив на гальмівну рідину виявиться мінімальним. Гальмівні механізми в цьому контурі не спрацьовуватимуть або гальмівне зусилля виявиться недостатнім.

Гальмівний шлях збільшиться, а машину при гальмуванні може трохи вести вбік. Відхилення від прямолінійного руху через повітря в гідравліці не настільки явно виражене, як у разі заклинювання одного з поршнів у вихідному положенні.

М'яка гальма педаль — ще одна ознака заповітрювання системи.

Лікування очевидне — прокачування гідравліки та видалення з неї повітря.

Порушення герметичності гідравлічної системи

Коли герметичність гідравліки гальмівної системи порушена, робоча рідина може витікати, це засвідчуватиме падіння рівня гальмівної рідини. Ця несправність часто супроводжується шипінням при натисканні гальмівної педалі. Нерідко шипіння можна чітко почути, якщо натиснути на педаль відразу після зупинки двигуна. Знайти місце витіку можна, уважно оглянувши систему. Сліди гальмівної рідини можуть бути на деталях, трубках або землі.

Найбільш типові місця витоку:

  • шланг, що тріснув, або проржавіла металева трубка;
  • підтікання у місцях приєднання шлангів до штуцерів через недостатньо обтиснутих хомутів;
  • робочий гальмівний циліндр, якщо пошкоджено встановлену всередині манжету.

Для відновлення герметичності системи замініть пошкоджені шланги та трубки та надійно затягніть хомути.

Відремонтувати гальмівний циліндр можна за допомогою ремонтного комплекту. Якщо це неможливо, доведеться замінити гальмівний механізм у зборі.

Гальмівна система в цілому справна, але одне з коліс не гальмується належним чином

5.jpg

Поведінка машини в процесі гальмування аналогічна випадку, коли не спрацьовує один із колісних циліндрів.

Можливі причини:

  • сильно стерті гальмівні колодки. Чим більша різниця в ступені зношеності колодок правого та лівого колеса, тим сильніше автомобіль відхилятиметься убік;
  • сильно зношений або деформований гальмівний диск одного з коліс;
  • між колодками і диском потрапила олія, вода або інша речовина, що сильно знижує коефіцієнт тертя.

Проблема вирішується ретельним очищенням та заміною зношених колодок та дисків. Змінювати їх потрібно обов'язково одночасно на обох колесах однієї осі.

Інші причини

Якщо проблеми з гальмами не виявлено, але машину, як і раніше, заносить ліворуч або праворуч під час гальмування, значить доведеться продовжити пошуки несправності, розглядаючи менш ймовірні причини.

Колеса

Крім відмінності в тиску в шинах, деякі інші проблеми з колесами також здатні провокувати відхилення автомобіля від прямої в процесі гальмування:

  • колеса розбалансовані;
  • одна з покришок має пошкодження, грижу тощо;
  • на одній осі встановлені шини різного типу;
  • неправильно встановлені шини із спрямованим малюнком протектора;
  • неоднаковий ступінь зношеності покришок ліворуч і праворуч, особливо на передніх колесах. Таке трапляється в результаті сезонної зміни гуми, коли одну із шин задньої пари, яка зазвичай зношується менше, ставлять на передню вісь. Уникнути цього дозволить маркування шин, що знімаються на зберігання.

Розвал-сходження

6.jpg

Неправильні кути установки коліс здатні вести машину убік під час гальмування. Наприклад, при одночасному значному відхиленні від норми кута розвалу та кута поздовжнього нахилу осі повороту (кастеру) гальмування може супроводжуватися відхиленням від прямої.

Значний люфт або підклинювання підшипника маточини

При цьому тягнути убік може не тільки під час гальмування, а й за звичайного прямолінійного руху. Проблеми зі ступичним підшипником часто супроводжуються гулом, який може змінюватися за тональністю та гучністю залежно від швидкості.

  • Пошкодження стабілізатора поперечної стійкості заднього моста.
  • Неоднаковий знос пружин передньої підвіски. Варто перевірити й інші елементи підвіски – кульові опори, сайлент-блоки.
  • Неоднакове завантаження машини з лівої та правої сторони.
  • Несправність антиблокувальної системи або регулятора гальмівних зусиль, який часто називають "чаклуном".
  • Рульова рейка, тяги та наконечники. Імовірність того, що причина криється саме тут, невелика, але виключити цей варіант не можна.
УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69