Білий дим з вихлопної труби: розбираємося в причинах
В статті:
Якщо двигун вашого автомобіля і всі прилеглі до нього системи справні і працюють в штатному режимі, то вихлоп - це ніщо інше, як суміш водяної пари, азоту і вуглекислого газу. При роботі справного агрегату, з труби йде потік цих практично безбарвних газів. В очищенні бере участь і каталізатор, який прибирає різні гази на виході із випускного колектора.
Але іноді можна помітити, що з глушника йде білий дим. Але не потрібно відразу панікувати, а перш за все необхідно звернути увагу на кілька факторів, які не будуть свідчити про неполадки в автомобілі.
Коли білий дим вважається нормальним явищем?
Густий білий дим з непрогрітого двигуна - це нормальне явище, а точніше, в такому випадку йде не дим, а пара від вологи з вихлопної системи, яка конденсується на холодних трубах. Як багатьом відомо, конденсат утворюється через відмінності температур, а теплий відпрацьований газ і холодна поверхня металевих труб вихлопної системи - це сприятливе середовище для появи конденсату. Тому, такий ефект повинен зникнути при повному прогріві двигуна.
Також, густий білий дим буде виділятися при від’ємних температурах навколишнього середовища, навіть якщо двигун прогріється. Починаючи від морозів в -10 градусів за Цельсієм, інтенсивність вихлопних газів насиченого білого кольору буде збільшуватися з кожним зниженням температури повітря.
Коли білий дим з вихлопної труби свідчить про поломки?
Білий дим - ознака підвищеної вологості у вихлопній системі. Після прогріву двигуна пар і конденсат пропадають. Якщо білий дим все одно продовжує виходити з вихлопної - це ознака несправності двигуна.
Причини і ознаки несправності
Витік антифризу. Якщо двигун вже прогрітий, але з вихлопу продовжує виходити білий дим - можливо стався внутрішній витік охолоджуючої рідини. Якщо в повітрі відчутний солодкий запах, це найбільш явна ознака вищезазначеної проблеми.
Причина цього криється в тріщині в голівці блоку циліндрів або навіть в блоці двигуна. Навіть якщо вона невелика, антифриз легко витікає і забруднює мастило в двигуні. Через це дим від вихлопних газів стає білим, так як комбінація охолоджуючої рідини і моторного мастила надає йому молочного кольору. Утворенню білого диму сприяє навіть невелика кількість охолоджувача, яка потрапила в камеру згоряння.
Витік в поршневому кільці або ущільненні клапана. Ще одна можлива причина білого диму - негерметичні ущільнення клапанів або поршневі кільця, які викликають витік мастила в камеру згоряння, де воно змішується з пальним і згоряє. В результаті з випускного колектора виходить білий або злегка блакитний дим.
Несправна форсунка. Якщо форсунка застрягла у відкритому положенні або якщо утворилося протікання через кільце ущільнювача, в камеру згоряння потрапить дуже багато палива. Цей надлишок пального не може згоріти в двигуні належним чином і замість цього виходить з вихлопної труби в виді білого або сірого диму.
Неправильна синхронізація паливного насоса (для автомобілів з дизельними двигунами). Дизельний двигун вимагає точної синхронізації часу і тиску пального в паливному насосі. При неправильній синхронізації двигун буде працювати на великій швидкості, і це призведе до того, що пальне повністю не згорить, а замість цього буде виділятися з вихлопної труби у вигляді білого або сірого диму.
Що робити якщо з вихлопної труби виходить білий дим?
Якщо з вихлопної труби навіть після прогріву продовжує виходити білий дим, то слід провести перевірку.
- Перше, що варто перевірити при постійному білому димі - витягти масляний щуп і переконатися, що ні рівень мастила, ні його стан не змінилися (молочний колір, емульсія), адже наслідки потрапляння води в мастило найгірше для двигуна. Також з вихлопної буде йти не чисто білий димок, а з сизим відтінком. Такий характерний дим з вихлопної труби довго тримається позаду автомобіля у вигляді туману. А відкривши кришку розширювального бачка, можна буде помітити масляну плівку на поверхні охолоджувальної рідини і відчути запах вихлопних газів. За кольором нагару на свічці запалювання або його відсутності теж можна дізнатися про деякі проблеми: якщо вона виглядає як нова або повністю мокра, то це свідчить про попадання води в циліндр.
- Переконатися про походження диму допоможе ще і біла серветка. На працюючому двигуні потрібно піднести її до вихлопної і кілька хвилин потримати. Якщо дим через звичайну вологу, то серветка залишиться чистою. Якщо в циліндри потрапляє мастило, то залишаться характерні жирні плями, а якщо ж просочується антифриз, то плями будуть з блакитними або жовтим відтінком, причому з кислим запахом. Коли непрямі ознаки вказали на причину появи білого диму з вихлопної, потрібно буде перевіряти двигун і шукати явний дефект. Потрапляти рідина в циліндри може або через пошкоджену прокладку або ж через тріщину в блоці.
- При пошуку тріщин особливу увагу звертайте на всю поверхню ГБЦ і самого блоку, а також на циліндр і область впускних і випускних клапанів. З мікротріщиною знайти місце протікання буде непросто, знадобиться спеціальний тест тиском. Але якщо тріщина значна, то продовження експлуатації такого автомобіля може привести до гідроударів, оскільки рідина може накопичуватися в місці над поршнем.
- Може статися так, що не відчувається запаху вихлопів в радіаторі, в ньому не підвищується різко тиск, але при цьому помітний білий дим, емульсія, замість мастила, і його рівень стрімко падає. Це свідчить про попадання рідини в циліндри через впускну систему. Для визначення причин потрапляння води в циліндри досить оглянути впускний колектор, не знімаючи головку блоку циліндрів.
Врахуйте, що всі дефекти, які призводять до утворення білого диму, потребують не просто усунення прямих причин. Ці неполадки викликані перегрівом двигуна, і тому потрібно обов'язково перевірити і полагодити поломки в системі охолодження. Якщо у вас немає досвіду, то краще не намагатися самостійно щось полагодити. Зверніться до грамотного фахівця, щоб не довелося платити двічі і усувати після ще більш серйозні проблеми з двигуном. Працівники на СТО відразу проведуть вам діагностику, виявлять неполадки і виправлять їх.
Білий дим з вихлопної труби не обов'язково є причиною серйозних несправностей, проте не завадить зайвий раз перевірити і переконатися в тому, що з машиною все в порядку. Тому ніколи не буде зайвим, звернутися до хорошої станції технічного обслуговування, де досвідчені майстри зможуть швидко і точно продіагностувати всі вузли. Також, як показує практика, досвідчений майстер має весь необхідний інструмент і обладнання, та впорається з даною проблемою в кілька разів швидше, ніж одна людина в простих гаражних умовах.