УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет

Ознаки пробитої прокладки ГБЦ

В статті:

Головка блоку циліндрів (ГБЦ) - одна з головних складових частин двигуна внутрішнього згоряння. Цей вузол можна назвати кришкою, яка накриває блок циліндрів зверху.

Однак у більшості сучасних силових агрегатів функціональне призначення ГБЦ набагато ширше і не обмежується простим захистом. У ній, як правило, розміщуються свічки, форсунки, клапани, розподільний вал та інші деталі.

Також у ГБЦ проходять канали циркуляції мастила та охолоджуючої рідини. Головка прикручується до блоку циліндрів, а між ними розміщується прокладка ущільнювача, основне призначення якої - надійна ізоляція циліндрів від зовнішнього середовища і один від одного, щоб виключити витік газів з камер згоряння.

Прокладка ГБЦ також запобігає витоку моторної олії та антифризу і не дає рідинам змішуватися між собою. Прокладка може бути суцільною мідною або виготовлена з декількох шарів сталі, між якими є прошарки з високоеластичного полімеру (еластомера).

Можна зустріти еластомірні прокладки на сталевому каркасі. Часто застосовується також композитний матеріал на основі азбесту та каучуку (пароніт), проте ця технологія вже вважається застарілою. За певних умов ця деталь може бути пошкодженою.

Пробита прокладка ГБЦ виглядає приблизно так:

гбц.jpg

Пробій трапляється не так рідко і загрожує дуже неприємними наслідками. Тому зовсім не зайвим буде знати, що до цього наводить і як у такій ситуації вчинити.

Чому відбувається пробій?

Нерідко пробій стає результатом неправильної установки головки чи прокладки. Встановлення та закріплення ГБЦ повинні відбуватися за строгою схемою відповідно до інструкцій заводу-виробника.

При закручуванні болтів необхідно дотримуватись певної послідовності, а затяжка повинна проводитися динамометричним ключем з точно заданим моментом. Самі болти в багатьох випадках не годяться для повторного використання, їх потрібно замінювати на нові при заміні прокладки та не забувати змащувати різьблення.

Порушення цих правил призводить до нерівномірного прилягання поверхонь, що з'єднуються і порушення герметичності Іноді виробник рекомендує через деякий час після складання провести повторну затяжку болтів для компенсації впливу нагріву і вібрації. Не варто нехтувати цією рекомендацією.

Прилягання може виявитися нерівномірним і в тому випадку, якщо поверхні, що сполучаються, викривлені, забруднені або мають дефекти — опуклості, вибоїни, подряпини. Тому перед складанням потрібно уважно оглянути поверхні, що з'єднуються блоку циліндрів, головки і прокладки і переконатися в тому, що на них відсутні бруд і пошкодження.

Однією з основних причин, що призводять до пробою прокладання ГБЦ, є перегрів двигуна. Перегрів двигуна здатний призвести до багатьох негативних наслідків, включаючи деформацію прокладки та прилеглих до неї поверхонь.

А перегрівається агрегат здебільшого через проблеми в системі охолодження — несправний термостат, непрацююча помпа, недостатній рівень охолоджуючої рідини (ОЖ). Нарешті, низька якість прокладки може обернутися її пробоєм через деякий час після установки. Із цим все зрозуміло — краще уникати економії на критично важливих речах.

Ознаки пробою

Деякі симптоми явно свідчать про пошкодження прокладки ГБЦ, інші менш очевидні. Хоча двигун деякий час може продовжувати працювати стійко, важливо не пропустити момент і не довести ситуацію до критичної.

  • До явних ознак відноситься вихід вихлопних газів назовні з двигуна. Він помітний візуально і зазвичай супроводжується гучною бавовною з-під капота.
  • Якщо пошкодження торкнулося місце проходження каналу системи охолодження, гази можуть потрапляти до ОЖ. Буріння або піна зазвичай добре видно, якщо зняти кришку розширювального бачка або радіатора (будьте обережні, система перебуває під тиском!). Через наявність газу рідини шланги системи охолодження можуть роздмухуватися і ставати твердими.
  • Можливий зворотний процес, коли антифриз через пошкодження прокладки затікає в камеру згоряння. Зазвичай про це свідчить білий дим із глушника, який з'являється не тільки в процесі прогріву двигуна або за високої вологості. Через деякий час стає помітним падіння рівня ОЖ. Про проникнення антифризу в циліндри говорять мокрі свічки або сильний нагар на них.
  • Якщо в розширювальному бачку системи охолодження видно маслянисті плями, а на внутрішній стороні кришки масляної горловини є наліт, що нагадує жовту сметану, значить відбулося змішування рідини, що охолоджує, і моторного масла. Таку емульсію можна виявити і на олійному щупі. І найімовірніше виною тому пошкодження прокладки ГБЦ.
щуп.jpg
  • При змішуванні рідин іноді може спостерігатися таке парадоксальне на перший погляд явище, як підвищення рівня олії. Але нічого дивного в цьому немає, адже при проникненні антифризу в систему мастила він розбавляє оливу, збільшуючи її кількість. Звичайно, якість мастила двигуна при цьому різко погіршується, а знос деталей посилюється.
  • Оскільки при проби прокладки часто буває порушена система охолодження, то це негативно позначається на відводі тепла від мотора і його температура помітно зростає. Нестійка робота двигуна, троїння, падіння потужності, збільшення споживання палива може спостерігатися, якщо у прокладки зруйнована перегородка між циліндрами.
прокладка.jpg

У разі неправильної установки ГБЦ або пробою прокладки з зовнішньої сторони двигуна можуть з'являтися патьоки масла або антифризу.

Як перевірити прокладку блоку циліндрів?

Не завжди є явні ознаки пробою прокладки. У деяких випадках потрібні додаткові перевірки. Наприклад, нестійка робота та підвищена ненажерливість двигуна можуть мати різне походження.

Ясність у цій ситуації внесе перевірка компресії. Якщо вона близька за величиною в сусідніх циліндрах, але помітно відрізняється від інших, швидше за все стінка прокладки між циліндрами пошкоджена.

Коли гази проникають у систему охолодження у малій кількості, то бульбашки в розширювальному бачку будуть непомітні. Якщо вдягнути на горловину герметичний поліетиленовий або гумовий пакет (ось і презерватив нагоді!) і запустити мотор, то за наявності газів в антифризі він потроху надуватиметься.

Як вчинити, коли пошкоджено прокладання ГБЦ?

Якщо з'ясувалося, що прокладка пробита, її необхідно терміново міняти. Варіантів тут нема. Коштує вона не надто дорого, хоча значно більше доведеться викласти за роботу щодо її заміни, враховуючи, що цей процес досить складний і трудомісткий. Продовжувати їздити машиною з пробитою прокладкою ГБЦ вкрай небажано, оскільки одна проблема незабаром обов'язково потягне за собою інші.

Деформація головки через перегрівання, розрив шлангів системи охолодження, заклинювання двигуна – ось далеко не повний перелік. Відповідно зростатиме і вартість ремонту. При покупці не варто занадто морочитися матеріалом прокладки, на довговічності деталі він позначається мало. Набагато важливіше якість її виготовлення, адже вам, звичайно, не захочеться через якийсь час знову зіткнутися з проблемою.

Тому краще купити фірмову прокладку чи аналог надійного виробника. І не забудьте придбати нові болти. Не слід встановлювати стару прокладку, навіть якщо вона не пошкоджена, оскільки повторне обтискання не гарантує надійність та герметичність ущільнення.

Якщо є дефекти на площинах блоку циліндрів і головки, що сполучаються, їх необхідно буде відшліфувати. Краще скористатися спеціальним прецизійним верстатом, хоча за наявності досвіду і терпіння можна зробити шліфування за допомогою шліфувального кола і навіть наждакового паперу.

Знятий у результаті шліфування шар потрібно компенсувати збільшеною товщиною прокладки. Це обов'язково потрібно врахувати при покупці.

Якщо в результаті пробою змішалися антифриз та моторне масло, доведеться промити систему змащення та систему охолодження та замінити обидві робочі рідини.

УкраїнськаРосійська
Вiтаємо, увiйдiть в кабiнет
Центр допомоги
Телефон гарячої лінії:
+380 99 509 60 69